Felgyorsultak az események a repülő járművek piacán, ugyanis a General Motors (GM) bemutatta azt a futurisztikus repülő Cadillacet, amely a levegőben szállítja utasát. A Fiat Chrysler pedig bejelentette, hogy 2023-ra már szeretné elindítani a repülő autók sorozatgyártását.

A Reuters idézi a GM egyik vezetőjét, aki úgy jellemezte a frissen bemutatott újdonságot, hogy az teljes egészében újraírja a jövő közlekedését.

Az egy fő szállítására alkalmas önvezető jármű vertikálisan, helyből száll fel, akár a helikopterek, és ugyanilyen módon landol.

A 89 kilométer per órás végsebességű jármű teljes egészében elektromos meghajtású, 90 kilowattos erőforrással, valamint a GM Ultium akkumulátorával felszerelve. Ultrakönnyű karosszériával és négy pár forgószárnnyal rendelkezik.

A repülő Cadillacet a vállalat elnöke, Mary Barra mutatta be, de a GM nem árult el további részleteket a projektről. Korábban más autógyártók, köztük a Toyota, a Hyundai és a Geely is bemutatták repülő járművekről szóló jövőbeli terveiket.

Melléjük sorakozhat fel egy másik óriás, a Fiat Chrysler. A Quartz.com pedig arról számol be, hogy a Fiat Chrysler az elektromos légi járművek tervezésével foglalkozó Archer céggel együttműködve, hamarosan elindítja a repülő autók sorozatgyártását.

Ez az első alkalom, hogy a világ egyik legnagyobb autógyártója együttműködésre lép egy elektromos járművek fejlesztésével foglalkozó startuppal, hogy közösen hódítsák meg a rövid távú légi utak megtételére alkalmas járművek egyre több lehetőséggel kecsegtető piacát.

Az Archer riválisaihoz, a Jobyhoz és a Betához hasonlóan, olyan helyben felszálló és ugyanígy landoló légi járműveket tervez, amelyek gyorsabb, fenntartható, és megfizethető városi közlekedést tesznek lehetővé a mostani állapotoknál.

Ezek a járművek műszaki tulajdonságaikat tekintve valahol a repülőgépek és a helikopterek között helyezkednek el, hiszen elektromos forgószárnyaiknak köszönhetően a helikopterek módjára képesek helyben felszállni és kis helyen leszállni, illetve vízszintesen haladni a levegőben, akár a repülőgépek.

Az Archer által tervezett repülő jármű négy utas szállítására képes 241 kilométer per órás sebességgel, mintegy 97 kilométeres távolságra. Ezek a menettulajdonságok az akkumulátorok fejlesztésével jelentősen tovább javíthatók.

A világ első, teljesen elektromos kereskedelmi légi járatát fejlesztjük – mondja Brett Adcock, az Archer társalapítója, majd hozzáteszi: hatalmas igényt lát a városi, 30 és 160 kilométer közötti távolságokra való utazások iránt, amelyek légitaxiként megfizethető, az UberX-szel versenyképes, mérföldenként (azaz 1,6 kilométerenként) 3-6 dollár közötti áron érhetők el.

A tömegtermelés azonban mindeddig gondot okozott az olyan startupok számára, mint amilyen az Archer. Ezért fordultak még tavaly a Fiat Chryslerhez együttműködési javaslatukkal. Az olasz-amerikai autógyártónak, amelynek 100 üzemében évente körülbelül 4 millió autó készül, bőven van tapasztalata az olcsó tömegtermelési megoldások terén. Cserébe pedig hozzájut az elektromos repülő járművek elkészítéséhez szükséges technológiához, ami viszont egyelőre nem áll a rendelkezésére. Vagyis az együttműködés mindkét fél számára előnyös.

A Fiat Chrysler máris évente több ezer repülő autó gyártásával számol. Az első ilyen, az Archer márkanevet viselő járművet még az idei év elején bemutatják, és a tervek szerint 2024-ben már megjelenhetnek belőlük az első példányok a levegőben.