Átlépte a 20.000 dolláros unciánkénti árfolyamot, és ezzel soha nem látott csúcsra futott a ródium. Az autóiparban különösen fontos fém ralija pedig várhatóan a közeljövőben sem áll majd le.

Nem úgy tűnik, mintha lassítana a ródium. Az autóiparban rendkívül fontos ritka fém unciánkénti árfolyama ugyanis ebben a hónapban már 19 százalékos pluszban van. Az árfolyam szerdán 20.190 dollár volt, miközben a 2020-as évet 16.990 dolláron fejezte be a ródium – írja a Mining.com.

Az elmúlt években tapasztalt elképesztő felfutást azonban jól mutatja, hogy a fém árfolyama 2016-ban még csak unciánként 615 dollár volt. Ez azt jelenti, hogy az elmúlt 5 év során a ródium mintegy 3000 százalékos ralit produkált, és egyetlen kilogramm belőle már majdnem 1 millió dollárt ér.

A ralit elsősorban az autóiparból érkező kereslet fűti, ahogy a szektor igyekszik megfelelni az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási szabályoknak. A ródium elsősorban a károsanyag-kibocsátás csökkentésében játszik fontos szerepet a belsőégésű motoroknál.

Az autóipar fűti a ródium drágulásátForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Peter Steffen

Az összes ródium 85 százalékát az autóiparban használják fel, és a legnagyobb piacnak számító Kínában 2023-ban újra szigorodnak a károsanyag-kibocsátási szabályok, vagyis várhatóan tovább nő majd a ródium iránti kereslet.

Mindeközben a koronavírus-járvány miatt tavaly beszűkült a kínálat, ahogy számos bánya leállt, illetve a szállítmányozás is akadozott. Noha a globális kereslet is csökkent, az egész 2020-as évben még így is mintegy 1 millió unciás világpiaci hiány alakult ki. Ráadásul az elemzők szerint a hiány 2021-ben is kitart majd, vagyis valószínűleg további drágulásra lehet számítani.

Hosszabb távon jelenleg egyetlen tényező látszik, amely megakaszthatja a ródium raliját. Ez a belsőégésű motorok folyamatos eltűnése az autóiparban – ahogy egyre nagyobb teret hódítanak az akkumulátorok. Ezen a téren azonban még jó ideig nem várható olyan mértékű fordulat, amely teljesen elkaszálhatná a ródium raliját.