Megkezdte működését a világ negyedik legnagyobb autóipari vállalata, a francia Peugeot S.A. (PSA) és az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobiles fúziójával felállt Stellantis. A 125 évre visszanyúló örökségével a cég legendás márkák teljes portfólióját tudhatja magának, amelyek már éppúgy meghódították a közutakat, mint a motorsport világának legfontosabb pódiumait. A cég január 19-én tartotta nemzetközi, bemutatkozó sajtóeseményét online formában.

Az egyedi pozícióban lévő vállalatcsoport a gyorsan és alaposan változó globális iparág lehetőségeit kívánja kihasználni. A két igazán erős értékesítési adatokat és biztos pénzügyi hátteret magának tudó
vállalatcsoport egyesüléséből megszületett Stellantis egy globális vállalat, amelynek 400.000-es alkalmazotti száma változatos, magasan képzett és tapasztalt szakembereket foglal magában, akik járműveket és mobilitási megoldásokat terveznek, gyártanak, közvetítenek és értékesítenek világszerte,
szoros összeköttetésben azzal a közösséggel, amelyben élnek és tevékenykednek.

A szövetség 14 márkát foglal magában, köztük a Peugeot-t, a Citroent, az Opelt, a Fiatot, az Alfa Romeót, a Lanciát, a Jeepet és a Chryslert, megalakulásáról, az előzményekről az Origo nemrég az alábbi összeállítást készítette:

A tizenegy tagú vezetői bizottság elnöke John Elkann. Carlos Tavares vállalatvezetőként az iparág egyik legtapasztaltabb menedzseri csapatát irányítja.

Adott az erős nemzetközi jelenlét

A Stellantis legendás márkák teljes portfólióját tudhatja magának, amelyek már éppúgy meghódították a közutakat, mint a motorsport világának legfontosabb pódiumait. Ezek a márkák lefedik a teljes piaci spektrumot a hagyományos, a prémium és a luxuskategóriát, illetve a pickup, SUV és haszongépjármű szegmenseket beleértve.

A Stellantis már erős piaci helyzettel rendelkezik három fontos régióban: Európában, Észak-Amerikában és Latin-Amerikában –, továbbá kimagasló kiaknázatlan potenciállal rendelkezik az olyan piacokon, mint Kína, Afrika, a Közel-Kelet, Óceánia és India.

A vállalat több mint 30 országban rendelkezik ipari jelenléttel, így képes hatékonyan kielégíteni, az ügyfelek elvárásait, kivételes minőségű járműveket és szolgáltatásokat biztosítva több mint 130 piacon - írják közleményükben.

A Stellantis erőteljes pozícióból indul robusztus haszonkulccsal, amely a vállalat  vezető szerepét igazolja Észak-Amerikában, Európában és Latin-Amerikában. A vállalat várakozásai szerint méretét és méretgazdaságosságát kihasználva az ügyfelek számára innovatív mobilitási megoldásokba tud fektetni, több mint ötmilliárd eurós nemzetközi folyamatos szinergiát teremtve. Mindezt megfontolt vásárlási és befektetési stratégia, optimalizált hajtáslánc- és platformkihasználás, modern K+F eljárások megvalósítása és a gyártási és az ellátás hatékonyságának folyamatos optimalizálása segíti elő.

A szinergiák eredményeként nem várható gyárbezárás.

A Stellantis központja Michigan államvan, január 19-énForrás: AFP/Jeff Kowalsky

Cél a fenntartható mobilitás

Kilenc irányítóbizottság biztosítja a hatékony működési struktúrát az első naptól kezdve, beleértve a vállalat teljes egészét lefedő teljesítmény és stratégia, tervezés, régiók, gyártás, márka és stílus részlegeket.

A Stellantis portfóliója egyedi lehetőséget kínál jól megkülönböztethető, fenntartható mobilitási lehetőségek létrehozására, amelyek eleget tesznek az ügyfelek folyamatosan fejlődő igényeinek, például

  • az elektrifikáció,
  • a kapcsolódás,
  • az önvezetés és
  • az autómegosztás tekintetében.

Az elektrifikált piac növekedésével a Stellantis kivételesen jó helyzetben van összesen 29 elérhető, elektrifikált modelljével, amely számot az év végéig további tíz járművel bővíti.

A vállalat elkötelezett abban, hogy aktív társadalmi szerepet játsszon, így például hosszú távon törekszik minden gyáregységében elérni a karbonsemlegességet.

A vállalat létrejöttének alkalmából John Elkann így nyilatkozott: „Nem véletlen, hogy a Stellantis éppen akkor született meg, amikor a világnak újfajta autóipari vállalatre van szüksége, amely tiszta és intelligens megoldásokkal kínál mozgásszabadságot mindenki számára. Globális méretünk és elérésünk megteremti a lehetőséget számunkra, hogy modern technológiákba fektessen, valamint jól megkülönböztethető kiválóságot és páratlan választékot nyújtsunk ügyfeleink részére. De leginkább a Stellantis-nál dolgozó emberek földrajzi és kulturális sokfélesége az, amely már az első naptól kezdve a legnagyobb versenyelőnyünket eredményezi."

A Prima 500-as elektromos autó a vállalat logója előttForrás: AFP/Marco Bertorello

Carlos Tavares hozzátette: „Egy évvel a projekt bejelentését követően a Stellantis megszületett, a Covid-19 járvány korábban soha nem látott társadalmi és gazdagsági kihívása ellenére. Szeretném megköszönni munkatársainknak, hogy mindezt lehetővé tették, és mindenkinek, aki a kivételes évben elősegítette terveink megvalósulását. Már ez önmagában szemlélteti vállalatunk agilitását, kreativitását és alkalmazkodóképességét, amelynek célja a nagyság helyett a nagyszerűség, hogy
többek legyünk, mint a tagjaink összege."

Az új vállalat részvényei január 18-án váltak elérhetővé az Euronext (Párizs) és a Borsa Italiana (Milánó) tőzsdéken, majd a következő nap folyamán pedig a New York Stock Exchange-en. A rendkívüli nyitásról az Origo ebben a cikkében számolt be.

A teljes 2020-as évi eredmények bejelentése 2021. március 3-án várható.