42 járműgyártó, többek között a BMW és a Tesla fogott össze az Európai Bizottságtól kapott 2,9 milliárd euró (1043 milliárd forintos) összértékű támogatásért. Az Európai Unió ezzel segítené a kontinens előnyét az ázsiai gyártókkal szemben a károsanyagkibocsátás-mentes közlekedés iránti erőfeszítések részeként.

Az EU mintegy 2,9 milliárd eurós (1043 milliárd forintos) állami támogatást ad az autógyártó vállalatok, köztük a Tesla és a BMW számára a gépjármű-akkumulátor projektjeikhez.

Az Európai Bizottság arra számít, hogy a támogatás több mint háromszor annyi magánbefektetést eredményez, amely így összesen mintegy 12 milliárd euró értékű projekteket eredményezhet. A támogatást 42 vállalat kapja tucatnyi országból, a kedvezményezettek között szerepel a Fiat Chrysler tulajdonosa, a Stellantis, és a Northvolt startup is.

A 27 országból álló blokk azt tervezi, hogy csökkenti a közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátását az európai zöld megállapodás keretében, amely egy, az éghajlat-semlegesség 2050-ig történő elérését kitűző ambiciózus gazdasági terv. Ezzel egyidejűleg az EU csökkenteni kívánja az ázsiai gyártók elektromos járműakkumulátorai iránti igényt is. Az európai akkumulátorpiac értéke 2025-re elérheti a 250 milliárd eurót, mely a bizottság szerint megfelel az autóipar igényeinek.

Az egyes projektekhez nyújtott támogatás összegéről további információk a Bizottság határozatának nyilvános változatában lesznek elérhetők. A várhatóan 2028-ig befejeződő projektekhez nyújtott támogatást Németország koordinálásával olyan országok folyósítják, mint például Finnország, Spanyolország, Franciaország és Lengyelország.

2019 decemberében Franciaország is koordinált egy 3,2 milliárd eurós hasonló csomagot összesen 9 milliárd eurós állami és magán kiadások támogatására.

Az akkumulátorokkal kapcsolatos beruházások egyre számottevőbbek, mivel Európa szigorúbb szennyezési normái arra kényszerítik az autógyártókat, hogy áttérjenek az elektromos autók gyártására, és ezzel korlátozzák a szén-dioxid-kibocsátását. A BloombergNEF előrejelzése szerint idén 1,9 millió plug-in hibrid és akkumulátoros elektromos jármű áll üzembe Európában, ami felülmúlja Kína hasonló adatát, és csaknem megnégyszerezi az észak-amerikai összeladást.

IllusztrációFotó: Csudai Sándor - Origo

Az Európai zöld megállapodás részeként az EU fokozná a 2030-as kibocsátáscsökkentési célját, legalább 55 százalékkal mérsékelve az 1990-es szintet, szemben a jelenlegi 40 százalékos csökkentési céllal. A változtatás a régió stratégiájának egyik legfontosabb pillére a koronavírus okozta recesszióból történő kilábaláshoz.

Az európai politikai döntéshozók tisztában vannak azzal, hogy az iparág kulcsfontosságú ágazatai lemaradhatnak, ha nem fejlesztik tovább az energiatárolási technológia jelenlegi hiányosságait.

A kedden bejelentett akkumulátor-kezdeményezés közös európai érdekű fontos projektként (IPCEI) elsőbbségi státuszt kapott. Ez magában foglalja az új technológiák kutatását és fejlesztését a kobalt vagy a természetes grafit csökkentésére, illetve teljes megszüntetésére, valamint szintetikus anyagokkal való helyettesítésére.

A projektek az akkumulátorok teljes értékláncát lefedik, a nyersanyagok kitermelésétől, az elemcellák és -egységek tervezésétől és gyártásától az újrahasznosításig és az ártalmatlanításig. A támogatás várhatóan hozzájárul a technológiai fejlődés áttöréséhez, ideértve a különféle kémiai anyagokat, új termelési folyamatokat és egyéb újításokat.

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy a cég egy akkumulátorcellát is gyártó egységet tervez létesíteni a Berlin közelében épülő járműszerelő üzemében. A létesítmény kezdetben évente több mint 100 gigawattóra kapacitású lesz, majd végül akár a 250 gigawattórát is elérheti - közölte Musk egy novemberi szakkonferencián.

Nagyon bízom benne, hogy elkészültekor ez lesz a legnagyobb akkumulátorgyártó üzem a világon" - mondta Musk, aki nem árult el pontos időtávot arra nézve, hogy a létesítmény mikor éri el ezeket a kapacitásszinteket.

A Grünheide kisvárosban épülő gyár az első Tesla telephely lesz Európában. A tervek szerint az idei év közepén kezdik majd el gyártani a járművet, és évente akár félmillió autót is összeszerelhetnek. Az építkezés azonban még mindig nem fejeződött be, továbbá a helyi hatóságok végleges jóváhagyását is várja még az autógyártó cég, amelyet a környezetvédelmi csoportok is támadnak.

Az európai akkumulátorgyártásba befektető egyéb autógyártók közé tartozik a PSA Group, amely a Fiat Chryslerrel egyesülve megalakította a Stellantist. A Total SA francia olajipari óriás a Saft leányvállalatával közös vállalkozást hozott létre Automotive Cells Company néven tavaly szeptemberben. A svéd Northvolt a Volkswagen AG-val közösen működtet egy üzemet Németországban, melyben a BMW is részt vesz, hiszen több milliárd elemet már meg is rendelt a startuptól.

Ázsiai akkumulátorgyártó óriások, köztük a dél-koreai LG Chem Ltd., a japán Panasonic Corp. és a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. is jelezték, hogy megalapítják vagy kibővítik működésüket az európai régióban.

Forrás: Bloomberg.com