A növekvő finomítási kapacitások mellett Kína maradhat idén is a világ legfontosabb olajimportőre. Ezzel pedig az ázsiai óriás jelentősen megtámogathatja a nagy kitermelőket, illetve az egész olajpiacot is.

A közeljövőben sem várható a kínai olajfinomítási kapacitás csökkenése, ami arra utal, hogy valószínűleg 2021-ben is Kína lesz a világ legnagyobb olajimportőr gazdasága – ez derült ki az Argus által szervezett online olajpiaci konferencia résztvevőinek véleményéből.

A szakértők kiemelték, hogy a növekvő kínai finomítási kapacitás az elmúlt években is támogatta a keresletet, még olyan időszakban is, amikor egyébként túlkínálat uralkodott a világpiacon. Vagyis Kína igen jelentős támogatást nyújtott az olajkitermelőknek az elmúlt öt év során – írja az Oilprice.com.

Mivel pedig a kínai kormány képes kontroll alatt tartani a hazai árakat, ezzel biztosítani tudja a megfelelő haszonkulcsokat az ország finomítói számára. A konferencia szakértői kiemelték, ez tavaly nagyon fontos tényező volt, mivel így a kormány képes volt ellensúlyozni a koronavírus-járvány negatív hatásait a szektorban.

Idén is tartósan magas lehet a kínai olajimportForrás: AFP/Imaginechina/Lv Wenzheng

Az adatokból az látszik, hogy a 2020 elején tapasztalt lassulás után a kínai finomítók áprilistól már felpörgették a tevékenységeiket, köszönhetően a rendkívül alacsony olajáraknak, illetve a kínai gazdaság fokozatos talpra állásának. Ez nemcsak a kínai olajkeresletet fűtötte, de a finomítói aktivitást is új csúcsra emelte.

A kínai finomítók kőolaj-forgalma így tavaly átlagosan napi 13,51 millió hordó volt, ami 674,41 millió tonnának felel meg: ez 3,2 százalékos növekedés volt a megelőző évhez képest – idézte az Argus a kínai statisztikai hivatal adatait.

Kína egyébként még ki is tudta használni a tavalyi olajpiaci nehézségeket. Amikor ugyanis márciusban és áprilisban beszakadt az olajár, a kínai felhasználók alaposan bevásároltak kőolajból. A következő néhány hónapban aztán a kínai olajimport folyamatosan döntötte a rekordokat, a tartályhajóknak pedig időnként hetekig kellett várakozniuk a kikötőkben kialakult torlódások miatt.