Az Air France-KLM légitársaság a világon először hajtott végre utasszállítást fenntartható szintetikus repülőgép-üzemanyaggal Amszterdam és Madrid között. A Boeing 737-800 keskeny testű repülőgép ötszáz liter szintetikus üzemanyagot használt fel a repülés során, ami a teljes út 5 százalékát tette ki – jelezte hétfői közleményében a KLM.

A Royal Dutch Shell vállalat által előállított szintetikus üzemanyag felhasználásával tette meg az első útját egy utasszállító Boeing. Míg a részben növényi eredetű hajtóanyagokkal végrehajtott repülések mindennapossá váltak, a teljesen szintetikusak kifejlesztése sokkal hosszabb időt igényel. Elsősorban azért van erre szükség, hogy kevesebb fosszilis anyagot kelljen felhasználni az utazás során.

A KLM szóvivője szerint a madridi repülés úttörő jelentőséggel bírt, mivel kombinálták a szén-dioxid megkötésből származó üzemanyagot a nap- és szélenergia hasznosításával, így egy teljes mértékben fenntartható kerozinpótlékot alkottak. A szén-dioxidból és vízből származó szintetikus sugárhajtású üzemanyag iparosítása viszont komoly kihívást jelent, mivel az eljáráshoz szükséges hidrogén előállításához használt elektrolízis nagy mennyiségű energiát emészt fel.

IllusztrációForrás: b1-foto, Pixabay

Az üzemanyagot a Shell egyik laboratóriumban szén-dioxid felhasználásával állították elő, amely egy része Európa egyik legnagyobb olajfinomítójából származik Pernisből, másik része pedig egy észak-hollandiai szarvasmarha telepről.

A szén-dioxid kibocsátás csökkentését tűzte ki célul a British Airways is, amely a LanzaJettel együttműködve akár 2050-re teljesen szén-dioxid-mentes légi közlekedést valósítana meg.A vállalatok keddi közleményéből kiderült, hogy az amerikai startup vállalat az etanolból származó üzemanyagot a georgiai Freedom Pines Fuels üzemében fogja előállítani, amit a British Airways fog felhasználni 2022 végétől.

IllusztrációForrás: AFP/Tolga Akmen

A British Airways az együttműködés részeként 400 millió dollárt fektetne be a LanzaJet vállalatba, hogy egy olyan üzemanyagot fejlesszen ki, amely segítségével 2050-re a nettó károsanyag kibocsátásuk nulla lenne. Mindemellett a British Airways az Egyesült Királyságban a Velocys céggel is dolgozik egy fenntartható üzemanyag gyártásával foglalkozó üzemen, amely akár 2025-től megkezdheti az előállítást.

A légitársaságok létfontosságúnak tartják a szintetikus és a bioüzemanyagok használatát a káros anyagok kibocsátásának csökkentésében, amíg a hidrogénnek és az elektromosságnak köszönhetően a repülés ténylegesen szén-dioxidmentessé tehetik.