A koronavírus-járvány felgyorsította az e-kereskedelem növekedését, beleértve a Kína és az Európa közötti határokon átnyúló online értékesítést is. Ez 2020-ban rekordszintű regionális logisztikai beruházásokhoz, és a raktárakban kapacitáshiányhoz vezetett.

A koronavírus-világjárvány a becslések szerint mintegy 12 hónappal gyorsította fel az e-kereskedelem fejlődési ütemét, azaz ennyivel került előbbre a világ e téren, mint egyébként történt volna. Ezért a pekingi nagybefektetők rengeteg pénzt invesztálnak európai raktárbővítésekbe. A hírek szerint Kína határokon átnyúló online értékesítése tavaly 31,1 százalékkal emelkedett, míg tengerentúli raktárainak aránya a hivatalos adatok szerint 80 százalékkal ugrott meg.

Globálisan ugyanakkor szállítókonténer hiánnyal küzdenek a cégek, amely magas szállítási költségekkel és hosszú várakozási idővel jár.

Az új piaci trendet kihasználni kívánó vállalkozások számára az egyik legnagyobb kihívás a megrendelések gyorsabb teljesítésének megtalálása. Ennek egy módja a tárolóhelyek létesítése az ügyfelek közelében, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók hamarabb megkapják megrendeléseiket. 

Ez a stratégia növelte meg a raktárak iránti keresletet, és eredményezte, hogy az üres tárolóhelyek aránya Európában rekord alacsonyra, mindössze 5 százalék körüli szintre került, és az arány továbbra is csökken."

- részletezte Marcus de Minckwitz, a Savills londoni Omnichannel group igazgatója. Az európai logisztikai beruházások eközben összességében 38,64 milliárd euróra, megközelítőleg 14 ezer milliárd forintra nőttek, ami 2013 óta a legmagasabb.

Az olyan óriás vállalatok, mint az Amazon és az Alibaba, önmagukban is hatalmas helyigényűek.

Becsomagolásra és szállítmányozásra váró árucikkek az Amazon internetes kereskedelmi óriáscég elosztóközpontjában MadridbanForrás: MTI/EPA/Emilio Naranjo

Kína arra számít, hogy a határokon átnyúló online értékesítés még tovább növekszik az elkövetkezendő 10 évben. Bár hivatalos statisztikákat nem közöltek, de egyelőre úgy tűnik, hogy a Kínával folytatott e-kereskedelem iránti tengerentúli érdeklődés legnagyobb része Európából származik. A régió már Kína egyik legfontosabb kereskedelmi partnere"

- mondta Suresh Dalai, az ázsiai kiskereskedelmi tevékenységre összpontosító Alvarez & Marsal tanácsadó cég vezetője. Ebből adódóan még nagyobb mértékű ázsiai beruházásokra lehet számítani a jövőben.