Meghiúsult az a csaknem egymilliárd forintos közbeszerzés, amelyben fél tucat önkormányzati társaság a reklámkampányai lebonyolítására keresett ügynökséget. Miután a hivatalos szerveknek feltűnt egy szokatlan bírálati szempont, a vállalatok elálltak a tender lefolytatásától, írja a vg.hu.

Visszavonta a médiavásárlási szolgáltatásokra kiírt közös közbeszerzését hét fővárosi tulajdonú társaság. A Budapesti Városüzemeltetési Holding Zrt., a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt., a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt., a Budapesti Távhőszolgáltató Zrt., a Fővárosi Vízművek Zrt., a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. és a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ Nonprofit Kft. az után döntött így, hogy a Közbeszerzési Hatóság elnöke hivatalból eljárást kezdeményezett a tender kapcsán a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB), mert úgy ítélte meg, hogy a kiírás törvénysértő. A KDB február 1-jén elindította a jogorvoslati folyamatot, rá egy napra azonban az érintett cégek visszavonták a tendert. 

A felhívás, amely egy kétéves keretmegállapodás megkötésére irányult, tavaly december közepén jelent meg. Értéke nettó 856,5 millió forint volt, az ajánlatkérők pedig vállalták, hogy az összeg 50 százalékát biztosan lehívják.

Karácsony Gergely főpolgármester és Gyurcsány FerencForrás: MTI/Balogh Zoltán

A nyertes a társaságok folyamatos, illetve kampányszerű kommunikációjához kapcsolódó médiaügynökségi, médiatervezési és médiavásárlási feladataiért felelt volna. A dokumentációban külön kitértek arra, hogy a cégek erősíteni kívánják az online felületeken való kommunikációjukat, így hangsúlyt kívánnak helyezni a Facebook- és a Google-platformon futó hirdetésekre.

Ennek érdekében elvárás volt a holisztikus stratégiai látásmód, a koherens és konzisztens feladatteljesítés, valamint a feladatrészeken dolgozó szervezeti egységeket összefogó, dedikált szakember biztosítása. És még valami, írja a vg.hu: a győztes pályázónak rendelkeznie kellett a sikeres és hatékony marketingkommunikációért járó Effie-díjjal.

Azt is kikötötték, hogy jóllehet az Effie-díjat 2002-től ítélik oda Magyarországon, csak a 2017 és 2020 között kapott elismeréseket veszik figyelembe. Azokat viszont meghatározó szinten, hiszen az értékelési szempontoknál ez 30 százalékos súlyt képviselt a nyertes kiválasztása során.

Ezt a szokatlan kitételt vette észre a Közbeszerzési Hatóság elnöke, aki január végén kezdeményezést nyújtott be a KDB-hez a felhívás ellen. Ebben azt kifogásolta, hogy az Effie-díjak minőségi szempontként való meghatározása nem biztosítja az ajánlatok értékelése során a gazdasági szereplők részére az esélyegyenlőséget, az előírás pedig indokolatlanul szűkítheti a versenyt. 

Fennáll annak a gyanúja, hogy mindez több pontban is sérti a közbeszerzési törvényben foglaltakat – tette hozzá.  Miután a KDB megindította a vizsgálatot, az ajánlatkérők arról tájékoztattak, hogy 24 órán belül kezdeményezték a jogorvoslati eljárás tárgyát képező közbeszerzés visszavonását. A döntőbizottság megállapította, hogy a fővárosi cégek határidőn belül, jogszerűen éltek ezzel a lehetőséggel, ezért a jogorvoslati eljárást megszüntette, erről pedig 2021. február 10-én végzést adott ki. A csaknem egymilliárdos fővárosi médiavásárlási üzlet tehát meghiúsult, viszont így legalább már az a gyanús helyzet sem áll fenn, hogy az érintett cégek esetleg diszkriminatív közbeszerzést írhattak ki.