Egyre nagyobb üzlet a női sport. Lassan, de biztosan csökken a különbség a férfi és női sportokból származó bevételek között.

A női sport üzleti értéke folyamatosan növekszik és a elkövetkezendő években komoly nézőszám, ezáltal pedig bevétel növekedésre lehet majd számítani, jelezték a Deloitte pénzügyi szakértői.

Honnan származnak a bevételek?

A sportágak bevételének legjelentősebb része a televíziós közvetítési jogokból, a szponzorációs szerződésekből és a meccsnapi eladásokból (jegyértékesítés, ajándéktárgyak értékesítése) áll össze. Ezek közül a legnagyobb bevételi forrást a televíziós jogok eladása jelenti. Mivel a jogok értéke a közönség méretétől függ, a nők művelte versenysportoknak megfelelő számú nézőt kell vonzaniuk ahhoz, hogy jelentős bevételhez jussanak. Bár a férfi sportokhoz képest elmaradnak nézőszámban, a női sportok egyre inkább bizonyítják vonzerejüket.

A háromszoros olimpia bajnok ausztrál úszó Stephanie Rice modellként legalább akkora klasszis, mint sportolóként.Forrás: facebook.com/ItsStephRice/

A 2020 ICC Women's Twenty20 World Cup krikett világbajnokság nyitómeccsét (Ausztrália-India) Indiában 3,6 millióan nézték, míg világszerte 20 millióan. Az Egyesült Királyságban 2,6 millióan nézték meg a 2017-es női rögbi világbajnokság utolsó mérkőzését, amiből a Nielsen adatai szerint 56 százalékuk férfi volt. Szintén az Egyesült Királyságban a 2019-es Netball Világkupa elődöntőjét 550 ezren nézték meg.

A női sportok között a futball tartja a rekordot a legnagyobb tévés nézőszám tekintetében. A 2019-es franciaországi FIFA női világbajnokság rekord nézőszámot generált, egyedül a döntőt 260 millió néző nézte élőben.

Az utóbbi években egyre gyakoribb, hogy a női sportok tízezres látogatószámot vonzanak, ami főleg a nemzeti válogatott tornákon figyelhető meg, és a női sport bebizonyította, hogy képes kivívni a nagyközönség figyelmét is

"A női sport üzleti értéke – bár alacsonyabb egyelőre a férfi sportokéhoz képest - folyamatosan növekszik és várakozásaink szerint ez a tendencia a jövőben is megfigyelhető lesz" - mondta Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának vezetője.

 

Stollár Fanny teniszező, az egyik sikeres magyar sportolónő (2021)Fotó: Csudai Sándor - Origo

Az Egyesült Államokban például a női US Open nézettségi adatai magasabbak voltak, mint a férfié.

Ennek is köszönhetően jelentősen nő az érdeklődés a TV-s jogokért és szponzorációs lehetőségekért.

A magyar női sportban érdemes kiemelni a Győr kézilabdacsapatát, akik 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben is megnyerték a Bajnokok Ligáját. A csapatot a főszponzor Audi mellett több olyan nagyobb cég is támogatja, mint például az OTP Bank vagy a Szerencsejáték Zrt. 

A Győri Audi ETO KC a bajnokok ligája győzelmét ünnepli 2019-benForrás: AFP/Attila Kisbenedek

Még gyerekcipőben, de jó pályán a szponzoráció, nőnek a befektetések

A sportban lévő szponzorációs szerződések globális értékét 44,9 milliárd dollárra becsülik évente, aminek egyelőre töredéke kötődik női sportolókhoz, női sportcsapatokhoz. Az erősödő televíziós nézettség és emelkedő nézői számok azonban egyre több szponzort ösztönöznek arra, hogy női sportokra fókuszáljanak.

2019-ben és 2020-ban számos jelentős támogatást jelentettek be. A Barclays többmillió font összegben lett az FA WSL szponzora, a megállapodás az eddigi legnagyobb befektetés női sport esetén az Egyesült Királyságban. A Budweiser 2019-ben lett hivatalos partnere az angol női labdarúgó-válogatottnak.

Winifer Fernández dominikai válogatott röplabdázónő a világ egyik legszebb sportolója, így nem csoda, hogy 260 ezer követője van az egyik közösségi oldalánForrás: facebook.com/winifernandezp

A szponzorációk mellett a befektetések is nőnek, főként akvizíciók révén. 2020-ban a francia Olympique Lyonnais Groupe 3,15 millió dollárt fizetett az amerikai NWSL seattle-i csapatának 89,5 százalékos részesedésért. A Real Madrid 2019 júliusában indította el női csapatát a madridi székhelyű CD Tacon megszerzésével, amelyet 500 ezer euroért vásárolt fel.

Azonban nem csak felvásárlás révén érkezik tőke a női sportba: a nemzetközi versenyek pénznyereményeinek összege is növekszik, ami növeli a válogatottak bevételeit. A 2019-es FIFA női világbajnokság 30 millió dollár összdíjazású volt, amiből 4 millió dollár a győztes csapatot illette. 

A női sportnak óriási potenciálja van, egyre nagyobb értéket jelent a szponzoroknak, befektetőknek és a szurkolóknak egyaránt" – tette hozzá Pósfay László, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának igazgatója.