A nominális KGFB díjak alakulásának vizsgálata önmagában azonban félrevezető lehet. A díjak változása ugyanis elsősorban a károkra fordított összegtől függ, de befolyásolják a biztosítók költségei is (ideértve az adókat is). Márpedig az elmúlt évek során az autók javítása jelentősen drágult, köszönhetően az alkatrészárak emelkedésének és a növekvő munkadíjaknak. A magasabb javítási költségek minden egyéb tényező változatlansága mellett magasabb KGFB díjakat okoznak.

A szervizköltségek változása mellett lényeges hatással járt 2019-ben a baleseti adó biztosítási díjakba építése is. Az ügyfelek számára ez nem okozott érdemi változást, hiszen az adó mértéke nem, csak befizetési módja módosult. A biztosítási díjak statisztikai elemzésénél azonban érdemes e hatástól megtisztítani az adatokat. A károk változását és az adóhatást kiszűrve alkotta meg az MNB a Korrigált indexet, mely a díjváltozás mögöttes folyamatairól szolgáltat információkat. Némileg leegyszerűsítve úgy is fogalmazhatunk, hogy a Korrigált index megmutatja, a kárráfordítás változása és az adóhatás mennyiben indokolja a KGFB díjak alakulását.

A KGFB károk és díjak alakulása (2016-2020)Forrás: MNB

 A KGFB indexet az MNB negyedévente fogja publikálni honlapján, összhangban a KKTA adatszolgáltatás gyakoriságával. Az állományi sajátosságok miatt eltérő megközelítést alkalmazunk az egyéb járművekre vonatkozóan, ahol egy éves díjszint változást mutatunk flotta és egyedi szerződésekre.

Az elméleti áttekintés után lássuk a frissen publikált számokat!

A személygépkocsik esetében az elmúlt egy évben országosan 9 százalékkal, 45 ezer forintra nőtt az átlagdíj. Budapesten az országos átlagot meghaladó mértékű növekedés történt: a 15 százalékos emelkedés 63 ezer forintos átlagdíjat eredményezett. Jól látható tehát, hogy a fővárosban lényegesen többe kerül a KGFB, mint a Budapesten kívül. A különbség elsősorban az eltérő kockázatra vezethető vissza, a fővárosban ugyanis jóval nagyobb eséllyel történik baleset, mint az ország többi részén.

A budapesti és az azon kívüli KGFB díjak alakulása (forint)Forrás: MNB

A Korrigált index emelkedését az okozza, hogy a díjak 2020-as változását nem követte a károk emelkedése. Utóbbi a járványhelyzet miatt módosult autóhasználati szokásoknak, ezáltal kevesebb balesetnek köszönhető. A díjak fejlődése azonban arra utal, hogy a biztosítók átmeneti hatásként tekintenek a lecsökkent kárráfordításra, és a károkozás tekintetében a korábbi években tapasztaltakhoz való visszarendeződésre számítanak. Emellett az alkatrész- és szervizdíjak emelkedése is megjelenik a díjakban. A KGFB index következő negyedévekben publikált adatai alapján érdemes lesz figyelemmel kísérni, hogyan alakul a díjak és a károk szintje, zárul-e a köztük lévő olló.

Az egyéb kiemelt járműkategóriákban – amelyekről a jegybank külön táblázatokban ad információt honlapján –a díjnövekedés nem haladta meg a 10 százalékot, sőt egyes tíz-százezres darabszámú járműkategóriában (például: flottás személyautók, nagy buszok és nehéz pótkocsik) 1-8 százalék közötti díjcsökkenés látható az elmúlt egy évben.

A fenti számok az átlagos változást mutatják, az egyes szerződések esetében ettől eltérő díjváltozások történhettek. Az átlagos változás ismerete ugyanakkor segítséget jelent az ügyfeleknek, hiszen saját díjuk változásának értékeléséhez viszonyítási alapot jelenthet. Fontos, hogy amennyiben egy ügyfél sokallja az évfordulós értesítőben kapott díját, lehetősége van a számára legkedvezőbb ajánlat kiválasztására, ezzel is elősegítve a verseny élénkítését a KGFB piacon.

A szerzők a Magyar Nemzeti Bank munkatársai