Deep Blue Project néven komoly jármű- és eszközbeszerzésbe kezd a nigériai kormány, hogy annak révén csökkentese a Guineai-öbölben történő kalóztámadások számát, illetve a jelenleginél hatékonyabban léphessen fel az ország egyes térségeiben eluralkodó fegyveres banditizmussal, valamint a terroristacsoportokkal szemben. A beruházásoknak különös jelentőséget adhat, hogy az Afrika legnagyobb gazdaságának számító Nigéria magyar fejlesztésű eszközt is vásárolna a kalózok és a terroristák elleni harchoz.

Nigéria a következő három hónapban 195 millió dollár értékben vásárol repülőgépet, helikoptert, drónokat, hadihajókat és úgynevezett 'elfogóhajókat', hogy megerősítse a kalózokkal fertőzött Guineai-öböl biztonságát.  Így a kereskedelmi, teherfuvarozást végző hajótulajdonosoknak és üzemeltetőknek várhatóan kevesebbet kell költeniük a magán biztonsági szolgálatokra.

Kalózt tartoztat le a nigériai parti őrségForrás: AFP/Pius Utomi Ekpei

A beszerzés 2 hadihajót, 2 helikoptert, 2 repülőgépet, 4 drónt, elfogóhajókat és fegyverrel felszerelt hajókat is érint. A projekt különlegessége, hogy egy magyar cég is érintett a beszállításban.

Ebben segíthet a magyar fejlesztés Nigériában

Nigéria ugyanis legalább húsz repülőgépet vásárol a Magnus Aircraft repülőgépgyártól, amelyeket a tengeri megfigyelés mellett a Boko Haram terrorszervezet ellen vívott háborúban fognak alkalmazni. A terrorszervezet - más, hasonló csoportosulásokkal együtt - jó ideje aktív a térségben. Ahogy arról az Origo beszámolt, december közepén 350 iskolás fiút raboltak el a Boko Haram fegyveresei az ország északi részén, akiket végül a hadsereg alakulatai szabadítottak ki. Nemrégiben pedig fegyveresek szintén egy iskolából hurcoltak el diákokat az ország kevésbé stabil északi térségében.

Magnus Fusion 212, magyar elektromos repülőgép nemzeti színekbenForrás: Dr. Varga Sándor

A terroristacsoportok elleni küzdelemben is segítséget nyújthat a magyar hátterű fejlesztés. A repülőgépet a légi megfigyelést is lehetővé tevő kamerarendszere tette érdekessé az afrikai ország kormánya számára,  ami akár több kilométeres távolságból is kiszűri a mozgást, az adatokat pedig azonnal, online továbbítja a földi beavatkozó egységeknek. Persze mindezt egy harci helikopter is el tudja végezni, viszont nagyságrendekkel drágább, és az üzemeltetése is költséges, óránként nagyjából hatezer dollár. A Fusion esetében ez mindössze hatvan dollár, mivel kerozin helyett benzinnel működik. Így valójában működési költsége tette vonzóvá a magyar találmányt, ami után már a kenyai határőrség is érdeklődik. 

A legalább húszgépesre tervezett üzlet nagysága milliárd forintos nagyságrendű lehet - árulta el egy interjúban a vállalat vezetője.

Jelenleg a kalózkodás gócpontja a Guineai-öbölForrás: Wikimedia Commons/Alvaro1984 18

A beruházások révén olcsóbb lehet a biztonság

A megnövelt állami tengeri jelenlétnek köszönhetően a Nigéria számára kulcsfontosságú kőolajipart szolgáló hajóknak kevesebbet kellene költenie a magán kísérőhajókra, melyek napi 8-10 ezer dollárba is kerülnek. Becslések szerint a nigériai gazdaság évi 6 milliárd dollárt veszít a hajózáshoz kapcsolódó költségnövekedés miatt. 

A beszerzésnek hála az állam felmondhatta az eddigi bérleti szerződését az Ocean Marine Solutions vállalattal, ami eddig tette lehetővé a haditengerészet számára a part menti járőrözést, hajónkénti 1500-2500 dolláros napi áron. A nigériai szenátus 2019-es jelentésében egyébként a vállalatot tette felelőssé a megemelkedett számú kalóztámadásért. 

A magasabb fokú biztonságra nagy szükség van, mivel a Guineai-öbölben 2020-ban túszul ejtett 135 tengerész 95 százalékát nigériai vizeken ejtették 22 különböző incidens során. Már 2019-ben egyértelmű jelei voltak a nyugat-afrikai kalózkodás erősödésének, különösen a Nigériához köthető aktivitásnak. A 2019-es incidensek nagyjából 60 százaléka nigériai felségvizeken történt, elsősorban a Niger folyó deltavidékén, valamint Lagos kikötőjének térségében.

Akcióban a nigériai parti őrségForrás: AFP/Pius Utomi Ekpei

A kalózok már nem elégednek meg azzal, hogy az árukészleteket dézsmálják meg a hajókon: rendszerint váltságdíjat követelnek az elraboltakért, akiknek általában megkímélik az életét. Persze továbbra sem vetik meg a gazdag zsákmányt, de a Guineai-öbölből érkező beszámolók szerint már nem az olajtankerek jelentik az ottani banditák számára a legértékesebb prédát, hanem maga az ember. Túszonként akár 35 millió dollárt is kérhetnek a szabadon bocsátásért a tengeri bűnözők. 

Nigéria továbbra is a nyugat-afrikai térség legkritikusabb állama lesz a tengerészeti biztonság szempontjából. Ezen pedig az sem változtat, hogy a járvány miatt visszaeső világkereskedelem miatt kevesebb hajó halad át a térségen.

A szakértői állásfoglalások egyetértenek abban, a nyugat-afrikai kalózkodást jóval nehezebb lesz visszaszorítani, mint az eddigi gócpontokban zajlott hasonló tevékenységeket, mivel Nigériában a kalózcsapatok többsége a gyenge központi kontroll alatt álló Niger folyó deltájában verbuválódik.