A hajózási ágazat több képviselője javaslatot nyújtott be az ENSZ számára, hogy megadóztassák a tengeri hajózással kapcsolatos üzemanyag-használatot, bevételi forráshoz juttatva ezáltal a karbonsemleges hajózás megteremtésére irányuló erőfeszítéseket. Az a kilenc ország, mely a hajózás világforgalmának mintegy 40 százalékát adja, szintén csatlakozott a javaslathoz.

A hajózás a globális szén-dioxid kibocsátás 2,9 százalékát adja, ami 2050-re akár a duplájára is nőhet, ha nem hoznak semmilyen intézkedést a javítás érdekében.

A friss javaslatot az ENSZ globális hajózást irányító testülete a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) mutatta be. A tervezet értelmében a hajók által felhasznált üzemanyag tonnánkénti 2 dolláros adója a következő évtizedben körülbelül 5 milliárd dolláros bevételt eredményezne, mellyel támogatni lehetne a szén-dioxid-mentes hajók kutatás-fejlesztését. Ez nagyban segítené az előrelépést, mivel a hajózás dekarbonizálásával kapcsolatban komoly nehézségek merülnek fel.

A hajózás a világkereskedelem több, mint 80 százalékát adjaForrás: AFP/Xinhua News Agency/Yang Shiyao

Például ahhoz, hogy egy elektromos hajó átszelje az Atlanti-óceánt, 10 ezer Tesla-akkumulátorra van szükség.

A szervezet már 2018-ban elfogadta azt a célkitűzést, hogy 2030-ig 40 százalékkal csökkentsék a 2008-as szinthez képest a hajózásból származó szén-dioxid kibocsátást, illetve a felére mérsékeljék 2050-ig. Mindezek ellenére még konkrét lépés nem született az ügyben. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet idén júniusban és novemberben fog a kérdéssel foglalkozni.

Környezetvédelmi szakértők azonban attól tartanak, hogy az adó mértéke túl kicsi és csupán arra lesz jó, hogy elvonja a figyelmet a hajózásból származó szén-dioxid kibocsátás csökkentésének hatékonyabb módszereiről.