Történelmi időutazás a most 160 éves Déli pályaudvaron - galéria

budapesti pályaudvarok, Déli pályaudvar
Budapest, 2016. január 27. A főváros Déli pályaudvarának központi épülete a Krisztina körút és az Alkotás út találkozásánál. Megszüntetéséről, vagy felújításáról szakértők véleménye alapján döntenek a közeljövőben. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó készítője közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
Vágólapra másolva!
Százhatvan éve, 1861. március 20-án adta át a forgalomnak a Déli Vaspálya Társaság a Buda állomást, a mai Déli pályaudvart. Az Osztrák-Magyar Monarchia idején épült létesítményt története során többször is átépítették, jelenlegi formáját a hetvenes években nyerte el. 
Vágólapra másolva!

A magyar szabadságharc 1849-es bukása után az abszolutista bécsi kormány a Magyarországon addigra kiépült 240 kilométernyi vasútvonalat a birodalmi vasúthálózatba olvasztotta.

A pénzügyi nehézségekkel küszködő osztrák kormány a vasútépítés magas költségei miatt az 1850-es évek elejétől a magánvasúti rendszert kezdte preferálni, az állami tulajdonú vonalakat magánkézbe adták, az újak építésére több magánvállalat alakult.

Így jött létre 1858-ban a Rothschild bankház tőkéjét maga mögött tudó Császári és Királyi Szabadalmaztatott Déli Állami és Lombard-Velencei Közép-Olaszországi Vasúttársaság. 1866-tól az osztrák és magyar vonalak a Császári és Királyi Déli Vaspálya Társaság, egyszerűbb és közismert nevén Déli Vaspálya alá tartoztak.

Vajon mire utal az elnevezés?

A Déli Vaspálya 1860-tól építette ki vonalait, összesen 52 állomást és megállóhelyet hozva létre.

A 221 kilométer hosszú Nagykanizsa-Buda fővonalat 1861. április 1-jén helyezték üzembe; a végül Triesztig vezetett vasút a Pest-Vác és Pest-Szolnok vonalaktól függetlenül épült.

A végállomás Buda szívébe került: ezt a Kis-Gellérthegy alatti 362 méter hosszú, kétvágányú alagút tette lehetővé, amely Budapest legnagyobb ilyen építménye, 12 méterrel a Várhegy alattinál is hosszabb.

A képre kattintva tekintse meg a Déli pályaudvar történetét bemutató galériát különleges, ritkán látható felvételekkel!

budapest,villi,hid
Déli pályaudvar felülnézetből 1935.
1936.az Alkotás utca és a Déli pályaudvar, a Schwartzer Ferenc utcából fotózva
1938.Déli pályaudvar, háttérben a fütőház és a Márvány utca házai.
Déli pályaudvar 1945
1945.Győző utca a Kuny Domokos utca, a Déli pályaudvar fűtőháza felé nézve.
1956.Alkotás utca a Déli pályaudvartól a Nagyenyed utca felé nézve.
1967. Warszava taxik a Krisztina körúton  a  Déli pályaudvarnál
1967.Krisztina körút a Vérmezőnél. Déli pályaudvar, háttérben az Alkotás utca házai.
csoportkép Déli pályaudvar férfi Foglalkozás FOTÓ FOTÓTÉMA kalap KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY MŰSZAKI ESZKÖZ nő ÖLTÖZÉK KIEGÉSZÍTŐ rádió SZEMÉLY TÁRGY utas vonat Budapest, 1968. augusztus 3.
Várakozó utasok a Déli pályaudvar egyik peronján e
1977 Déli pályaudvar
1980 Déli pályaudvar
déli pályaudvar resti étterem
déli pályaudvar étterem resti
Déli pályaudvar
budapest,villi,hid
Déli pályaudvar felülnézetből 1935.
1936.az Alkotás utca és a Déli pályaudvar, a Schwartzer Ferenc utcából fotózva
1938.Déli pályaudvar, háttérben a fütőház és a Márvány utca házai.
Déli pályaudvar 1945
1945.Győző utca a Kuny Domokos utca, a Déli pályaudvar fűtőháza felé nézve.
1956.Alkotás utca a Déli pályaudvartól a Nagyenyed utca felé nézve.
1967. Warszava taxik a Krisztina körúton  a  Déli pályaudvarnál
1967.Krisztina körút a Vérmezőnél. Déli pályaudvar, háttérben az Alkotás utca házai.
csoportkép Déli pályaudvar férfi Foglalkozás FOTÓ FOTÓTÉMA kalap KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY MŰSZAKI ESZKÖZ nő ÖLTÖZÉK KIEGÉSZÍTŐ rádió SZEMÉLY TÁRGY utas vonat Budapest, 1968. augusztus 3.
Várakozó utasok a Déli pályaudvar egyik peronján e
1977 Déli pályaudvar
1980 Déli pályaudvar
déli pályaudvar resti étterem
déli pályaudvar étterem resti
Déli pályaudvar
budapest,villi,hid
Déli pályaudvar felülnézetből 1935.
1936.az Alkotás utca és a Déli pályaudvar, a Schwartzer Ferenc utcából fotózva
1938.Déli pályaudvar, háttérben a fütőház és a Márvány utca házai.
Déli pályaudvar 1945
1945.Győző utca a Kuny Domokos utca, a Déli pályaudvar fűtőháza felé nézve.
1956.Alkotás utca a Déli pályaudvartól a Nagyenyed utca felé nézve.
1967. Warszava taxik a Krisztina körúton  a  Déli pályaudvarnál
1967.Krisztina körút a Vérmezőnél. Déli pályaudvar, háttérben az Alkotás utca házai.
csoportkép Déli pályaudvar férfi Foglalkozás FOTÓ FOTÓTÉMA kalap KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY MŰSZAKI ESZKÖZ nő ÖLTÖZÉK KIEGÉSZÍTŐ rádió SZEMÉLY TÁRGY utas vonat Budapest, 1968. augusztus 3.
Várakozó utasok a Déli pályaudvar egyik peronján e
1977 Déli pályaudvar
1980 Déli pályaudvar
déli pályaudvar resti étterem
déli pályaudvar étterem resti
Déli pályaudvar

A pályaudvar töltésre került épületét Karl Etzel, a vasúttársaság vezető mérnöke tervezte. A négy vágányt faszerkezetű csarnok fedte le, két oldalra mintegy 80 méter hosszú, kétszintes állomásépület került, hármas tagolású homlokzattal. A Vérmező felőli indulási oldalon váróterem és poggyászfelvétel, a hegyek felé eső érkezésin a forgalmi szolgálat, a vám és más hivatalos helyiségek voltak, a négy sarokpavilon emeletén szolgálati lakások kaptak helyet. A négy vágányt a Vérmező előtti támfalnál fordítókorong kapcsolta össze, emiatt a peronokat nem tudták fejperonnal összekapcsolni, a vonatokat fogadni és indítani csak a szélső vágányokon lehetett. A teherpályaudvar a Márvány utcai híd előtt, a Mészáros utca mentén fekvő agyagbánya helyére épült.

Az első tehervonatot 1861. március 22-én, az első személyvonatot április 2-án fogadták.

Az állomás 1873-ban vette fel a Déli pályaudvar nevet, az elnevezés nem a földrajzi elhelyezkedésre, hanem a tulajdonos vasúttársaságra utalt. A következő száz évben többször átépítették, bővítették, 1901-ben a növekvő forgalom miatt a Vérmező felől új előcsarnokot alakítottak ki. A társaság az első világháború után, 1923-tól kettévált, a Magyarországon működő cég a Duna-Száva-Adria Vasút (DSA) nevet viselte. 1932-ben átvette a MÁV, de nem államosították, mivel a pénzügyi megváltást a magyar állam nem tudta volna kifizetni.

A Déli Vasút jogi helyzete évtizedekig függőben maradt, csak az 1960-as években, az osztrák-magyar vagyonjogi tárgyalások során rendezték.

A Déli pályaudvar 1945-ben Forrás: Origo

Az 1930-as évektől rendszeresen felmerült a vonal meghosszabbítása Óbuda felé vagy a Duna alatt a Nyugati pályaudvarig, mások ugyanakkor a végállomást Kelenföldre helyezték volna, hogy a vasút ne vágja ketté Dél-Budát. A második világháború végén, Budapest ostroma alatt a pályaudvar súlyosan megrongálódott, és bár a vasúti forgalom már 1945 szeptemberében megindult, az utasokat 1962-ig átmeneti létesítményekkel szolgálták ki.

A hetvenes évekre készült el mai formájában a pályaudvar

Az elavult és vidékies állomást két lépcsőben építették át. 1963-ra a munkájáért Ybl-díjat kapó Kővári György tervei alapján elkészült egy ideiglenes kisebb fogadóépület lebegő lépcsőkkel, új vágány elrendezéssel, így a pécsi és a szombathelyi vonatok is befuthattak ide. Ennek széles üveghomlokzatát folytatta a véglegesen kialakított, homorú ívű nagy fogadócsarnok, amelyet ugyancsak Kővári György tervezett. A régi felvételi épületet lebontották és a vágányokkal párhuzamosan négyszintes, 120 méter hosszú egyszerű, szalagablakos irodaépületet húztak fel.

Négyszintes közlekedési csomópontot is kialakítottak: a legalsó szint a metróvégállomás, a második az utcaszint alá süllyesztett, a gyalogos forgalomnak helyt adó tér, a harmadik a közúti forgalom színtere, az utca lett, a negyediken a peronok találhatók.

A Krisztinavárosi plébániatemplom és környéke. Elől a Budai Színkör épülete, háttérben a Karátsonyi palota és a Déli Vasút indóháza. (A felvétel 1875-ben készült). Forrás: Origo

A teljes vágányhálózat átépült, megszűnt a fűtőház, az állomás 12 vágányosra bővült, fedettperonokkal. A várócsarnokot a metróval egyszerre, 1973. július 10-én adták át, de a létesítmény teljes befejezése 1977-ig elhúzódott.

A rekonstrukció során rábukkantak az egykori indóház 1861-es alapkövére, amelyben egy ónhenger, abban pedig az építés dokumentumai voltak, a leletet a Közlekedési Múzeumban helyezték el. A pályaudvar egyetlen díszítését, a Victor Vasarely tervei alapján készített, Zsolnay-kerámialapokból kirakott geometrikus kompozíciót 1976-ban avatták fel, aztán a nyolcvanas évek elején lebontották, helyette 1986-ban egy hasonló stílusú térplasztikát állítottak a kerengőben.

A vágányokat 1981-re villamosították, azóta kisebb felújítási munkálatok zajlottak a pályaudvaron.

A teherforgalom mára megszűnt, a mélyen fekvő, 12 hektáros Mészáros utcai rész a vagonok rendezésére szolgál. 2019 áprilisától a pályaudvaron nem alkalmaznak dízel tolatómozdonyokat, ezzel megszűnt a fokozott zajterhelés a környéken élőknek. Az egyre romló állagú épület átépítésének terve időről időre felmerül, de döntés még nem született róla.