India mentheti meg az olajszállító tankerek piacát

olaj, olajszállító, tanker, hajó, olajtanker
FORT LAUDERDALE, - APRIL 21: Line handlers help dock the oil tanker, Texas Voyager, as it pulls into its mooring to offload its crude oil at Port Everglades on April 21, 2020 in Fort Lauderdale, Florida. The price of West Texas Intermediate oil futures for delivery in May fell yesterday to -$37 per barrel for the first time in history. The price continues to be at record lows as demand for crude oil has decreased amid the coronavirus pandemic. (Photo by Joe Raedle/Getty Images)
Vágólapra másolva!
India a világ harmadik legnagyobb olajimportőre. Az ország által felhasznált nyersolaj, több mint 80 százaléka importból származik. Fő beszállítói közé a Közel-Kelet országai tartoznak, ezen belül is Kuvait és Szaúd-Arábia. Azonban a jövőben az ország szeretne több forrásból kőolajhoz jutni.
Vágólapra másolva!

India főként az Arab-öböl menti országoktól vásárolt eddig olajat, ami azért is volt szerencsés, mert közel helyezkedtek el egymáshoz, így kisebb utat kellett megtennie az olajnak, míg a hatalmas országba ért. Azonban az idei korlátozások és áremelés gondot okozott Indiában is, így diverzifikálni kívánja olajimportját, ami hozzájárulna energiabiztonságának növeléséhez. Új-Delhi az Arab-öböl államain túlról is szeretne olajat vásárolni, melyhez sok olajszállító tankerre van szüksége. Ezzel növekedne a globális keresletet a tartályhajók iránt.

Illusztráció Forrás: Getty Images/Joe Raedle

Az OPEC március eleji döntése után India egyértelműen elfordult a Közel-Kelet országai felől, és más beszállítókat keresett, ezzel is csökkentve a térségtől való kőolajfüggését. Az ország negyedével csökkentette a Szaúd-Arábiából érkező olaj mennyiségét.

A diverzifikálással az USA lépett elő a második legnagyobb kőolajexportálóvá az ország számára,

megelőzve Szaúd-Arábiát. Ezen túlmenően Oroszországgal és Venezuelával is folynak a tárgyalások a nagyobb mennyiségű kőolaj importtal kapcsolatban.

Az Aramco olajfinomító a szaúd-arábiai Dahranban Forrás: UIG via Getty Images/Myloupe

India olajimportja tavaly decemberben három éves csúcsponton volt,

5 millió hordóval naponta. Ez 11,6 százalékkal több, mint az előző év ugyanezen időszakában, és 29 százalékkal magasabb az előző hónapnál. India kőolaj iránti kereslete egyre növekszik és belátható időn belül a globális kereskedés kulcsfontosságú szereplőjévé válik. Így a tankerhajók iránti kereslet is nőni fog. Ennek pedig különös jelentősége van akkor, amikor az olajszállító tankerek üzemeltetésének piaca tavaly szinte összeomlott, ahogy az olaj iránti kereslet csökkenésével a világ sokkal kevesebb olajat igényelt, mint a járvány előtti években. A hatalmas tartályhajókat tavaly a felesleges mennyiség tengeri tárolásra használták.