A PEZ vállalatához, a Pez International AG-hez szinte kultikus státuszú cukorkák és az azokhoz kapcsolódó, számos ötletes adagoló fűződik. Európán belül már csak Magyarországon gyártja a finomságok hordozóit, noha a világ számos pontján a mai napig rajonganak a nassolnivalókért.

A PEZ sikereit több nemzedéken át nyúlnak, és a mostanában amúgy is erős nosztalgiahullám az 1980-as évek iránt, növeli az amúgy is sikeres vállalat eladásait. Ennek az egyik oka, hogy a cukorkák mellett a piacon továbbra is elérhetők a gyűjthető adagolók, és ezek nem csak a gyerekeket csábítják el. Viszont sokan nem tudják, hogy amikor III. Eduard Haas, egy osztrák cukrász, a piacra dobta a terméket, teljesen más elképzelése volt annak céljáról.

Egy remek érzékkel megáldott üzletember története

III. Eduard Haas az 1920-as években már sikeres sütőipari vállalkozással rendelkezett, amelyet az apjától örökölt meg, aki 1894-ben alapította az Ed. Haas céget, hogy családi recept alapján előállított sütőport és egyéb összetevőket értékesítsen. A kereskedelem mellett a Haas család a sütőpor gyártását is megkezdte, valamint a Császári és Királyi Cégbíróság III. Eduard Haas nevén jegyezte be és ismerte el 1915-ben a céget. Ezt követően kezdődött el a PEZ története: 1927-ben Felső-Ausztriában a kiváló üzleti érzékkel megáldott Haas piacra dobta az eredetileg borsmenta ízű cukorkát, amelynek célja nem csak az volt, hogy felfrissítse az emberek leheletét, hanem hogy fellépjen a dohányzás és a túlevés ellen. Mindemellett a cukorkák eredetileg nem az manapság ismert, figurás műanyagadagolókban érkeztek, hanem fémdobozban vagy papírfóliában.

Az édességnek szüksége volt egy frappáns névre, amelyet ma már szinte mindenki ismer, bár valószínűleg akkor még nem gondoltak bele abba, hogy mekkora jelentősége lehet a jövőben a névválasztásban. A német borsmenta - pfefferminz - szóból az első, középső és az utolsó betűt rakták össze, amely kiolvasva a PEZ szócskát alkotja, amely egyszerű, leleményes és bárki számára könnyen kiejthető.

III. Eduard Haas:

Az első cukorkákat felnőtteknek szánt luxuscikként forgalmazták és a hirdetésekben a vállalat nagy hangsúlyt fektetett az édesség egészségre gyakorolt előnyeire, miszerint a termék friss leheletet biztosít, illetve segít a dohányzásról való leszokással. Továbbá a cég marketingjéhez tartozott, hogy PEZ logóval ellátott teherautókat, egyenruhákat használt, hogy népszerűsítse a terméket, illetve ingyenes termékmintákat osztott szét forgalmas helyeken és nagy események közelében. Az imént említett reklámozási stratégiák arra ösztönözte Haas cégét, hogy alakítsa át a gyártási folyamatokat, hogy több borsmentát tudjon előállítani. Pár évvel később, a 1930-as években, pedig a kerek tablettákat felváltották a jól ismert téglalap alakúak.

A képre kattintva további érdekességeket láthat és olvashat a gyártóvállalatáról!

A képre kattintva megnyílik a galéria!Forrás: Shutterstock

Az adagolók formái

A cukorkákat húsz éven át fogalmazták hordozótartály nélkül, mígnem 1948-ban forgalomba került az édességet tartalmazó adagoló, méghozzá öngyújtó formában. A finomságot kifejezetten az elit társadalmi rétegnek készítették, így az öngyújtó arany bevonatot kapott, hogy felhívja magára a jómódúak figyelmét, akik közül nyilván sokan dohányozak is. Haas elképzelése az adagolóval az volt, hogy ügyfeleinek egy olyan gyors módszert biztosítson, amely segítségével könnyen hozzá lehessen jutni a cukorkához egy kézzel is. Pár évvel később az innovációs ötlet meghozta gyümölcsét, és elindította a vállalatot az Európai siker útján.A hirdetésekben külön bemutatták az egykezes adagoló kényelmét, amelyet gond nélkül lehet használni a legtöbb esetben, és könnyen meg lehet osztani a barátokkal a feltáruló cukorkákat.

Haas az Egyesült Államokat is megcélozta több kevesebb sikerrel, mivel a termék nem váltott ki nagy érdeklődést a betöltendő funkciójának köszönhetően, ennek oka pedig az volt, hogy az amerikaiak nem voltak érdekeltek abban, hogy leszokjanak a dohányzásról. Így a vállalatnak más ötlettel kellett előállnia, hogy bővítse a célközönségét.

IllusztrációForrás: Getty Images via AFP/William Thomas Cain

Pár évvel viszont nár célcsoportot váltott a vállalat: megszületett a megoldás, ami szerint a gyümölcsös ízek bevezetésével a vállalat könnyen elérheti a gyerekeket is. Így az aranyöngyújtó-formát felváltotta a játék adagoló, amelyet elsősorban a Disney segítségével tudott sikeresen kivitelezni a cég. A játékszerű adagolók hatalmas sikert arattak, amely főleg az ötletes felépítésüknek köszönhető: tetején a különböző karakterek feje található, alul pedig a téglalap alakú test, amely tartotta a cukorkákat.

Az első PEZ cukorkatartó, amely ezt a formákat kapta, egy boszorkány volt, amelyet a vállalat 1957-ben Halloween ünnepe alatt mutatott be.

Ma a PEZ-fejek tervrajzait művészek tervezik meg, majd a szobrászok elkészítik annak háromdimenziós változatát, amely alapján, a jóváhagyást követően, öntőformát készítenek. Az adagolókat jelenleg Magyarországon, Vietnámban és Kínában gyártják.

A cukorkabirodalom

A popkultúra egyik ikonjaként számontartott édességadagoló sikereinek köszönhetően 1973-ban cukorkagyárat és raktárépületet épített a Connecticut-i Orange városban, hogy jobban elérje az amerikai célközönséget. Az építmény segítségével, ahol napi 12 millió cukorkát gyártanak le a hét öt napján keresztül, az üzem a mai napig képes ellátni egész Észak-Amerikát  a vállalat termékeivel.

Haas 1986-ban halt meg és hagyta maga mögött a cukorkabirodalmát. Adagolóinak dizájnját néhány évvel később megváltoztatták úgy, hogy azok talpak segítésével állva tudjanak maradni. A változtatás megosztotta a gyűjtőket, voltak, akik az újítás mellett is folytatták hobbijukat, mások viszont a régebbi darabok mellett maradtak.

IllusztrációForrás: Shutterstock

A PEZ-adagolók ára néhány dollártól (néhány száz forinttól) akár több száz vagy ezer dollárig terjedhet. Az egyik legritkább PEZ cukorkatartó, amelyből jelenleg három van a világon, egy 1961-ből származó, szamarat ábrázoló darab, amelyet 2013-ban 12.500 dollárért (körülbelül 3,8 millió forintért) adtak el. Az 1970-es évekből származó gyümölcsös fejű termékek szintén nagyon magas áron kaphatóak, például a körte körülbelül 500-1000 dollárba (150-300 ezer forintba) kerül, az ananászos formájú pedig 3 ezer dollárba (900 ezer forintba) kerül.

Magyarország jelentősége

A Haas család a magyarországi leányvállalatot 1989-be alapította Hungarocandy Édesipari Kft. néven, a győri központú cég viszont 2001-ben Ed.Haas Hungaria Kft.-vé alakult át. A PEZ cukorkák gyártásával kezdődött a vállalat hazai működése, majd 1994-től több más terméket is előállítottak a jánossomorjai gyárában.

Ma a termelés körülbelül 4.600 négyzetméteren folyik, míg a logisztikai központ alapterülete 4.900 négyzetméter.A magyarországi cégcsoport összesen mintegy 350 főt foglalkoztat - derül ki a Haas hivatalos honlapjáról. Ma már a vállalat nem csak az édesség előállításával foglalkozik, hanem klasszikus konyhai eszközök, vitaminkészítmények, mustárok, ostyák és üdítőitalok piacán is forgalmaz különböző termékeket.