Az Entreprise Générale du Cobalt-ot, amelyet a kisipari (vagy kézműves) készletek ellenőrzésének elősegítése, valamint az árellenőrzések révén elérhető állami bevételek növelése érdekében hozták létre egy évvel ezelőtt. A Trafigura kereskedőházzal kötött ötéves szerződés értelmében kobalt-hidroxidot értékesít. A megállapodás keretében a Trafigura finanszírozza a szigorúan ellenőrzött, gépesítés nélkül üzemelő kisipari kobaltbányászati övezetek, vásárlási központok és a logisztika megvalósítását az ellátás nyomon követésére. Eme megállapodás feltételeit azonban - a jelen cikk elkészültéig - nem hozták nyilvánosságra.
A Kongói Demokratikus Köztársaság a világ kobaltkészletének körülbelül a 70 százalékát birtokolja, az ásványkincs nélkülözhetetlen alkotóeleme az elektromos járművek, mobiltelefonok, számítógépek és egyéb vezeték nélküli eszközök lítium-ion akkumulátorainak.
Az ipari bányák mögött a kézműves bányászat a második legnagyobb kobaltforrás a világon. A CRU Group bányászattal is foglalkozó tanácsadó részlege arra számít, hogy a Kongói Demokratikus Köztársaság még ebben az évben több mint 100.000 tonna kobaltot fog termelni, ami a világtermelés 71 százalékát jelentheti.
A kobaltbányászatot jellemző gyermekmunka és a biztonsági intézkedések hiánya miatt már régóta szükségessé és esedékessé váltak az ágazat megreformálását célzó kezdeményezések.
Egyes jogvédő szervezetek jelentései szerint nem ritka, hogy a csupán hetedik életévüket betöltött gyermekek is kobaltot tartalmazó kövek után keresgélnek a KDK kisipari bányáiban. A szervezetek azt állítják, hogy bizonyítékaik vannak arra is, hogy az itt és ilyen körülmények között bányászott kobalt a világ számos legnagyobb márkáinak az ellátó láncába is beférkőzött.
Mindannyian, akik részt vállaltunk és veszünk ebben a megállapodásban, szigorúan elköteleztünk magunkat az érdekelt felekkel történő átlátható együttműködés iránt, és közösen folyamatosan azon fáradozunk, hogy hatékony megoldásokat találjunk ki a felelősségteljes forrásból beszerezhető kobalt felhasználására.
A megreformált kézműves bányászati ágazat hitünk szerint átalakíthatja az emberek életét és katalizátorként szolgálhat a KDK gazdasági növekedéséhez " – nyilatkozta Jeremy Weir, a Trafigura ügyvezető elnöke és vezérigazgatója.
Az elektromos járművek gyártói, köztük a Tesla és a Volkswagen vállalatok vezetői is megfogadták, hogy ezentúl tevékenyen is hozzájárulnak a Kongói Demokratikus Köztársaságban uralkodó munkakörülmények javításához.
A kobalt azonban, amely a réz és a nikkel mellékterméke, elengedhetetlenül fontos tartozéka a csúcstechnológiás eszközöket és az elektromos járműveket tápláló akkumulátorok gyártásához.
Így a világ nagy technológiai cégei többé-kevésbé kiszolgáltatottak a nyersanyag beszállítóinak, és gyártásuk globálisan is megérzi, ha elapadnak a kobaltforrások. Például Kína legnagyobb kobaltgyártója, az LG Chemnek és a Volkswagennek is beszállító Huayou Cobalt tavaly jelentette be, hogy leállítja a vásárlást a KDK kisipari bányászaitól.
A Trafigura kereskedőház 2018 óta vesz részt a közép-afrikai országban a kézműves kobaltbányák megfigyelésére és fejlesztésére irányuló erőfeszítésekben. Még ugyanebben az évben kísérleti projektbe kezdett a Chemaf Sarl Mutoshi bányájában dolgozók hivatalossá tétele érdekében. Miután 2019-ben már 450 millió amerikai dollárt sikerült összegyűjteni e célra, a globális koronavírus-járvány miatt a kereskedőháznak fel kellett függesztenie a projektjét.
Hivatalos adatok szerint több mint 200.000 ember keresi kenyerét a kobalt és réz ásása, bányászata révén KDK délkeleti részén, a Katanga régióban.