Az elektromos autók globális elterjedése és növekvő népszerűsége a nyersanyagpiacra is komoly hatással van. A szektorban az egyik legfontosabb összetevő a lítium, amely esszenciális a lítium-ion akkumulátorokban. Most pedig a világ legnagyobb lítiumbánya-vállalata úgy számol, hatalmas rali jöhet a fém piacán.

Tavaly már voltak olyan hangok, amelyek figyelmeztettek, a közeljövőben komoly hiány alakulhat ki a lítium piacán az elektromos autók növekvő globális népszerűsége és a kitermelés erősödése miatt. A drágulás pedig nem is váratott magára sokat. A lítium-ion akkumulátorokhoz kritikusan fontos lítium-karbonát ára ugyanis közel háromszorosára emelkedett a júliusi, többéves mélypontját követően – írja az Oilprice.com.

Most pedig már a világ legnagyobb lítiumbánya-vállalatának számító Jiangxi Ganfeng Lithium is azzal számol, hogy hatalmas rali indulhat be a fém piacán. A 19 milliárd dollárt értő kínai társaság szerint ugyanis megállíthatatlannak tűnik a további drágulás, ahogy a lítium kitermelése nem tud lépést tartani az elektromos autókat gyártó cégek termelési ütemével. A vállalat egyébként olyan óriásoknak szállít, mint a Tesla vagy a BMW.

A lítium-kitermelés nem tud lépést tartani az elektromos autók gyártásávalForrás: Anadolu Agency via AFP/2020 Anadolu Agency/Ali Atmaca

Bár egyes befektetők már évek óta fogadnak arra, hogy a lítium jelentősen drágulni fog, úgy tűnik, a befektetések most kezdenek igazán kifizetődni. Az akkumulátor minőségű lítium-karbonát ára ugyanis a tavalyi év második felében akkora emelkedésnek indult, hogy az elmúlt 12 hónap összességében már 224 százalékos drágulást hozott – csak az idei évben 67 százalékosat. Ez elsősorban annak volt köszönhető, hogy az elektromos autók iparága elkezdett talpra állni a koronavírus-járvány által okozott nehézségekből.

A kínálati oldalról pedig több dél-amerikai lítiumbánya projektet is elhalasztottak, csökkentve ezzel a rövidtávú kínálati kilátásokat.

Van azonban egy másik tényező, amely ugyancsak segítheti az olyan nagy lítiumbánya-vállalatok teljesítményét, mint a Ganfeng, az Albermale vagy a Sociedad Química y Minera de Chile. Ez pedig a nyersanyagpiac általános felfutása.

Egyre nehezebb kielégíteni az elektromos autók hatalmas nyersanyagigényétForrás: AFP/Imaginechina/Dycj

Számos elemző – mint a Goldman Sachs szakértői – ugyanis arra számít, hogy olyan bikapiac alakulhat ki a nyersanyagok körében, amilyenre legutóbb a 2000-es években tapasztalt szuperciklus idején volt példa – egykor ez emelte föl az úgynevezett BRIC országokat is (Brazília, Oroszország, India, Kína).

Ezt támasztja alá, hogy a vasérc vagy a réz ára már most is többéves csúcson van, miközben az olajárak is elkezdtek felpattanni a sokéves mélypontjaikról. Következésképpen, igen izgalmas időszak jöhet az egész globális nyersanyagszektorban.