Miközben Európa várhatóan az egymást követő második évben vezeti majd az elektromos autók eladási számait a globális piacon, egyre nagyobb növekedés várható a kínálati oldalon is – különösen az akkumulátorok területén.

Az elektromos autók európai piacán korábban hosszú évekig külföldi cégek voltak az akkumulátorgyártás meghatározó vállalatai. A kontinens szinte teljesen átengedte a gyártást az Európán kívüli vállalatoknak, azonban ez most változni látszik. Észak-Európa, Németország, Franciaország, az Egyesült Királyság, valamint Lengyelország is egyre lendületesebben szállna be a régió saját kínálatának megteremtésébe – írja elemzésében a Mining.com.

A folyamatot pedig az európai kormányok is támogatják. A beruházási tervek folyamatosan bővülnek, az állami támogatások mértéke pedig legalább 6,1 milliárd eurónál tart. A vállalatok körében olyan szereplők igyekeznek fölkapaszkodni a nemzetközi riválisokhoz az akkumulátorgyártásban, mint a svéd Northvolt, a Britishvolt, a francia Automotive Cells, de mellettük Tesla és a Volkswagen gyárai is egyre nagyobb szerepet kaphatnak.

Európai előretörés

A Bloomberg számításai szerint a kontinens 2030-ra már 31 százalékos piaci részesedéssel bírhat a globális akkumulátorgyártásban, ami jelentős növekedés volna a tavaly mért 7 százalékos részesedéshez képest. A prognózis szerint 2030-ban Kína még mindig uralná az iparágat 59 százalékos részesedéssel, míg az európai 31 százalék mögött az USA futna be a harmadik helyre, 6 százalékkal.

Ráadásul tavaly az európai piac már fogyasztói oldalon is komoly sikert ért el. A kontinens ugyanis több mint duplájára, 1,3 millióra növelte az eladott elektromos és hibrid autók számát, amivel először sikerült megelőzni Kínát. Ebben az évben pedig teljesülhet Európában az 1,9 millió eladás is, ahogy olyan nagy autógyártók fokozzák a jelenlétüket a szektorban, mint a Volkswagen, a BMW, a Ford vagy a Volvo.

Európa egyre nagyobb szereplő lehet a globális akkumulátorgyártásbanForrás: AFP/Miguel Medina

Az európai akkumulátorgyártás felívelésének terve mögött pedig nemzetgazdasági megfontolások is állnak. Az autóipar olyan jelentős szereplői, mint Németország, Franciaország vagy Nagy-Britannia, egyre inkább szeretnék leépíteni a cégeik függőségét a kontinensen kívüli beszállítóktól.

Jelenleg egyébként 27 akkumulátorgyártási terv van folyamatban a kontinensen, melyek együtt legalább 500 gigawattórányi cellát állíthatnak elő még ebben az évtizedben – mondta Jean-Pierre Corniou, a SIA Partners nevű tanácsadócég szakembere, a Renault egyik korábbi vezetője.

Mindeközben a Volkswagen a múlt hónapban komolyan emelte a tétet, amikor bejelentette, hogy egy hatalmas, 18 milliárd dolláros terv keretében hat akkumulátorgyárat építenének Európában, és kiterjesztenék a töltőállomás-hálózatukat is. Ha mindez megvalósulna, akkor a német autógyártó hirtelen a világ második legnagyobb akkumulátorgyártója lenne a kínai Contemporary Amperex Technology (CATL) mögött.

Az Európai Bizottság célkitűzése az, hogy 2030-ig legalább 30 millió zéró károsanyag-kibocsátású autó kerüljön az utakra, és ezzel párhuzamosan európai gyárak fedezzék az akkumulátorok iránti kereslet több mint 90 százalékát a régióban.

Nehéz, de reményteli menet lesz

Az jól látszik az iparági véleményekből, hogy az akkumulátorgyártás globális piacán hatalmas lehetőségek vannak. A kereslet ugyanis még jó ideig felülmúlhatja a kínálatot, vagyis bőven van hova betörniük az európai cégeknek. Ez azonban nem lesz könnyű feladat.

Sok esetben ugyanis startupoknak kellene felvenniük a versenyt olyan, nemzetközileg is meghatározó óriásokkal, mint a CATL, a Panasonic vagy az LG Energy. Mindezt úgy, hogy közben a CATL például 78 milliárd jüanból (12 milliárd dollár) tervezi 230 gigawattórával bővíteni a globális kapacitását a következő négy évben, és várhatóan idén megkezdi a termelést Németországban.

A Tesla is kihasználná az európai piac felívelésétForrás: AFP/Guus Schoonewille

Ugyanakkor még nem is esett szó a Tesláról. A világ legnagyobb elektromosautó-gyártója ugyanis a tervek szerint Németországban szerelné össze a Model Y autóit és gyártana akkumulátorokat, kihasználva ezzel az európai piaci lendületet.

A startupok körében a legígéretesebb szereplő a Northvolt, amely évekkel előrébb jár számos versenytársánál. A vállalatnak ugyanis már van egy 14 milliárdos beszállítói szerződése a Volkswagennel, de a BMW-vel is megállapodást kötött. A korábbi Tesla-vezetők által alapított cég 2030-ra az európai akkumulátorpiac 25 százalékát szeretné uralni.

Az elemzői véleményekből tehát az látszik, hogy Európa egyáltalán nincs lemaradva a globális versenyben. Az elektromos autók és az akkumulátorok piaca ugyanis hatalmasra fog nőni a következő években, és a kontinens jelenleg igen jó úton jár, hogy az iparág meghatározó régiója legyen.