A Google egy titkosított projekt mögé rejtőzve külső hirdetőktől összegyűjtött ajánlattételi adatokat használt fel a saját hirdetési rendszerének felturbózása érdekében, valamint arra, hogy saját ügyfeleinek esélyét növelje arra, hogy versenyképes hirdetési felületre nyerjenek ajánlatot. Texas állam (USA) tavaly decemberben perelte be az óriásvállalatot, amely szerinte tisztességtelen piaci módszereket és monopolista (versenyellenes) gyakorlatokat alkalmaz - adta hírül a Business Insider

A csalásra a Google hibájából derült fény, ugyanis annak tényére egy, az óriásvállalat által az ellene indított monopóliumellenes per kapcsán benyújtott és tévesen szerkesztett dokumentum hívta fel a figyelmet. Eme súlyos hanyagság felülvizsgálata kiderítette, hogy a külső hirdetők nem tudtak a "Bernanke" rendszer létezéséről, amely így éveken át titokban dollármilliókat termelt az óriásvállalat számára.

GoogleForrás: Getty Images/David Paul Morris

A Google immár sokadszorra élt vissza monopolhelyzetével az árak befolyásolása és irányítása érdekében, valamint piaci összejátszások révén rendszeresen bundázta meg a hirdetési árveréseket." - tette közzé Ken Paxton főügyész egyik közösségi bejegyzésében tavaly decemberben. 

A Texas állam által benyújtott kereset szerint az árak befolyásolására a Google folyamatosan a "Bernanke" rendszert használta fel. 

Az óriásvállalat képviselője azonban azt állítja, hogy a "Bernanke projekt"-ből származó információk összehasonlíthatóak más vásárlási eszközök által kezelt adatokkal, és azok nem adnak okot a visszaélés gyanújára.  

A Google április 6-án nyilvánosságra került érvelése szerint a texasi felperesek alapvetően félreértik a digitális reklámpiacot, "az ügy jelenlegi fázisában szinte egyáltalán nem tesz említést arról, hogy a per hogyan segítene a vásárlóknak" - hangoztatják az óriásvállalat ügyvédei. 

"A felperesek által szükségesnek vélt kormányzati beavatkozás jelentős kárt okozna sok nagy- és kisvállalkozás számára, amelyek a Google hatékony hirdetési szolgáltatásainak igénybevétele mellett döntenek" - tették még hozzá a jogi képviselők. 

Egyelőre tisztázásra vár az a kérdés is, hogy a Google miért a "Bernanke" nevet adta a peres eljárás alatt lévő projektjének. Annyi azonban tény, hogy Ben Bernanke az Egyesült Államok jegybankjának elnöke volt 2006 és 2014 között, így ezekben az években ő irányította az amerikai monetáris politikát.