Számos hosszabb távú hatása lehet annak, hogy márciusban közel egy hétig elzárta a Szuezi-csatornát a benne megrekedt konténerhajó, az Ever Given. Kérdés többek között, hogy mikorra épülnek újra az ellátási láncok, de egyelőre bizonytalan az is, ki fizeti meg Egyiptom emiatt keletkezett egymilliárd dolláros kárigényét. 

Hosszú távú hatásai is vannak a Szuezi-csatorna elzárásának. Habár az Ever Givent sikerült kiszabadítani, és már nem zárja el a világ egyik legfontosabb tengeri átjáróját, a több mint egy hétig tartó zárlat miatt egekbe szöktek a szállítási árak. Emellett a logisztikai cégek arra figyelmeztetnek, hogy  a blokád okozta sérülés az ellátási láncokban csak hónapok múlva áll majd helyre. 

A világ legnagyobb hajózási társasága, a Maersk azt közölte, hogy május második felére állhat vissza az ellátás a szokásos szintre – írja a Financial Times cikke alapján a Világgazdaság. A Hapag-Lloyd vezérigazgatója pesszimistább, Rolf Habben Jansen azzal számol, hogy csak a harmadik negyedévre rendeződik a világkereskedelem helyzete.

Térségünkben nincsenek jelentős fennakadások

A létfontosságú kereskedelmi útvonalon továbbra is késésekkel kell számolni. A hajók nem folyamatosan érkeznek, hanem egyszerre zúdulnak majd rá az európai és az ázsiai kikötőkre, torlódást okozva. Az Ever Given balesetének hatásai majd május végén erősödnek fel igazán.

Árnyaltabban látja a helyzetet a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára, Bíró Koppány. A Világgazdaságnak azt nyilatkozta, hogy vannak fennakadások a közép-európai logisztikában is, de nehéz megmondani, hogy ezt a több futballpályányi nagyságú hajó fennakadása vagy a korábban fellépő konténerhiány okozza.

Csaknem egy héten keresztül torlaszolta el márciusban az Ever Given szállítóhajó a Szuezi-csatornátForrás: AFP

Összességében a térségi gyáraknak szerinte nem kell súlyos nyersanyaghiánnyal számolniuk, a termelés üteme azonban némileg lelassulhat.  A lakosság a Szuezi-csatornán lévő problémákból egyelőre annyit érzékel, hogy megnőtt az interneten vásárolt, Ázsiából érkező áruk szállítási ideje.

Egyiptomnak ügyesen kell taktikáznia

Közben benyújtotta a számlát Egyiptom is. Egymilliárd dollárra, azaz mintegy 300 milliárd forintra rúgnak az Ever Given mentési költségei és a bevételkiesés.  Egyelőre azonban nem tudni, ki fizeti ki a számlát Egyiptomnak. Oszama Rabie, a csatornát felügyelő hatóság vezetője szerint, ha napokon belül nem állapodnak meg, bíróság elé viszik az ügyet, és nem adják ki a hajót addig, amíg a felekkel nem jutnak egyezségre.

Bíró Koppány szerint, ha Egyiptom elengedi az Ever Givent, nagymértékben romlanak az esélyei kárigényének érvényesítésére. Egyiptomnak alapvetően van arra jogi lehetősége, hogy ne adja ki a hajót, az észak-afrikai országnak taktikáznia kell, hogy megkapja a pénzét. Annyi azonban Bíró Koppány szerint bizonyos, hogy jókora per várható, ugyanis a hajós szállítmányozók számukra igen előnyös szerződéseket szoktak kötni. Úgy véli, valószínűtlen, hogy a jogi procedúra végén az Evergreen, a hajót üzemeltető társaság rosszul járjon, ugyanis még ha esetlegesen meg is hitelezi, végül bizonyosan behajtja a kártérítésként megítélt pénzt az ügyfeleitől és a biztosítótól.