Megkezdődtek az M5 metróvonal próbafúrásai

Megtörténtek az első próbafúrások
Vágólapra másolva!
Próbafúrásokkal kezdődött meg az M5 metróvonal megépítésének első szakasza a H6 (ráckevei) és H7 (csepeli) hévvonalak bevezetésével a Kálvin térig, amely a Közvágóhídtól a felszín alatt, alagútban valósul majd meg. A próbafúrásról Fürjes Balázs államtitkár és Vitézy Dávid, a kormányzati BFK vezérigazgatója beszélt egy közösségi oldalon megjelent posztban és filmen. 
Vágólapra másolva!

A fejlesztésnek köszönhetően a csepeli és a ráckevei hévek így összefonódva, a Boráros tér érintésével, a Kálvin térig közlekednek majd, így átszállás nélkül lehet a metróvonalakat elérni.

Megtörténtek az első próbafúrások Forrás: M5 videó

A tervezett alagút a Kálvin téri végállomásnál éri el a legnagyobb, ötven méteres mélységet, vagyis a 38 méter mélységben haladó M4 jelű metrók alá érkezik.

Mivel az alagút változatos talajkörnyezetben épül majd, tervezéséhez szükséges minél több információt begyűjteni a környezetről.

A közzétett videó:

Ez úgynevezett geotechnikai feltárásokkal (fúrásokkal, szondázásokkal) lehetséges.

Ezek a próbafúrások kezdődtek meg a Kálvin térnél.

A fúrógépek a Kálvin tér környezetében akár 65-70 méter mélységig is lejutnak, ennek nyomán megismerhetők a különböző földtani korokban települt geológiai képződmények.

Ilyen lesz az M5 metró

A ráckevei H6-os és a csepeli H7-es hévek teljes felújítása és Kálvin térig való meghosszabbításuk egyben a tervezett 5-ös metró-beruházás első üteme is. A hévek metróhoz hasonló üzemben süllyednének a föld alá a Közvágóhíd térségében, három állomást érintene a két vonal közösen a föld alatt: az elsőt a Közvágóhídnál kapcsolódva a Déli Körvasút új állomásához, az 1-es, 2-es és 24-es villamosokhoz, majd a Boráros téren a nagykörúti villamosokra kínálva átszállást, végül a Kálvin téren elérve a 3-as és 4-es metrót, illetve több felszíni járatot. Sok tízezer átszállást és órát tudunk megspórolni, ha ezek a vonalak elérik a belvárost, és teljes felújításuk révén gyorsan, sebességkorlátozások nélkül kötik be Csepelt, Pesterzsébetet, Soroksárt, Dunaharasztit, Szigetszentmiklóst és a Csepel-sziget további településeit Budapestre.

A tervezés a Budapest Fejlesztési Központ létrejötte óta, közel egy éve folyik. Most jutottak el odáig, hogy az alagút nyomvonala végleges, és a talajvizsgálatok is megkezdődhetnek. Az első helyszín a Kálvin tér, ahol a Nemzeti Múzeum előtt 70 méter mélyre fúrnak le, hogy pontos talajmintához lehessen jutni – a következő hetekben ezt követően további 92 helyszínen indulnak munkák.

A fejlesztés eredményeképp a IX., XX., XXI. és XXIII. kerületből jelentősen javul a főváros belső kerületeinek elérése, a közösségi közlekedés versenyképes alternatívát kínál majd az egyéni közlekedéssel szemben.

Ha majd a csepeli és ráckevei hévek a Kálvin térig közlekednek a föld alatt, Csepelről, Pesterzsébetről, Soroksárról, Dunaharasztiról, Szigetszentmiklósról, Tökölről és Ráckevéről is átszállás nélkül elérhető lesz a budapesti metróhálózat.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában szerepel a hévalagút folytatása a Kálvin tértől a belváros és a Duna alatt Budára, ahol a vonal az elképzelések szerint összekapcsolódik a H5-ös szentendrei hévvel. Így kialakulna egy egységes, észak-déli elővárosi és városi gyorsvasút, amelyet 5-ös metrónak hívunk.

"Budapest nem csak a belvárosból áll! Budapest minden polgára, minden városrésze, minden kerülete egyenrangú. A külső kerületek és az agglomerációs gyűrű lakóit is megilletik a jó életkörülmények, a jó közlekedés. A csepeli és ráckevei hévvonalak Kálvin térig történő meghosszabbításával és az 5-ös metró megépülésével gyorsabban lehet bejutni a déli városrészekből és az agglomerációból Budapest belső területeire. Ha a terv megvalósul, városon belül is kényelmesebben és gyorsabban közlekedhetünk majd" - írja bejegyzésében Fürjes Balázs, aki a videóban hozzátette: a Kálvin téren a jövőben három metróvonal találkozik majd.