Az indiai kormány eladja teljes 100 százalékos részesedését az Air India-ban, amely súlyos veszteségeket termel, mióta 2007-ben egyesült a nemzeti légitársasággal, az Indian Airlines-nal. A már jóval korábbra betervezett eladási folyamat a Covid-19 járvány miatt csúszott meg.

A pandémia következtében ötször kényszerült a kormány, hogy határidőt hosszabbítson az előzetes vételi ajánlatok benyújtására. A pályázatok alapján leszűkített befektetői körnek, többek között a belügyminisztérium kötelező biztonsági ellenőrzésén is át kell esnie. A nyertes ajánlattevőnek ezután be kell szereznie az összes hatósági engedélyt, és csak ezt követően véglegesíthetik a pénzügyi tranzakciót. A teljes folyamat így hónapokig is elhúzódhat, mindenesetre a kormány reményei szerint szeptemberig sikerülhet megkötni az üzletet.

A múlt hónapban Hardeep Singh Puri polgári légiközlekedési miniszter nyilatkozatában rámutatott, hogy az indiai államnak nincs szándékában tovább működtetni az adóssággal terhelt Air Indiát, így két választás maradt; annak privatizálása vagy bezárása. A légitársaság rengeteg, napi 200 millió rúpia (800 millió forint) veszteséget termel." - tette hozzá.

A Narendra Modi vezette kormány az elmúlt négy évben többször is próbálta eladni az Air Indiát. 2017-ben például a légitársaság 75 százalékos állami részesedését és a teljes, több mint 600 milliárd rúpiájú (2400 milliárd forint) adósságát kívánta értékesíteni, de egyetlen ajánlatot sem kapott. Ezért a döntéshozók idén némileg „megfűszerezték" az üzletet, hogy vonzóbb legyen a befektetők számára. Ezúttal a vevőnek nem kell elfogadnia semmilyen előre meghatározott adósságszintet, de köteles a vállalati érték 15 százalékát készpénzben megfizetni. Az eladás magában foglalja az Air India 100 százalékos részesedését az Air India Express diszkont légitársaságban, valamint az Air India SATS Airport Services földi és rakománykezelő ügynökségének 50 százalékát.

Az Air India légitársaság nemzetközi járatai már jó ideje nem emelkedtek el a kifutókrólForrás: AFP/Money Sharma

A legvalószínűbb vevők 

A Tata Group már tavaly decemberben előzetes ajánlatot tett. A cég jelenleg 84 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik az AirAsia India diszkont légitársaságban, és a Vistara-t is ők működtetik a Singapore Airlines-szal együttműködve. Rajtuk kívül Ajay Singh, a SpiceJet promótere, valamint két másik befektető, köztük egy külföldi alap is érdeklődést mutatott az Air India iránt.

A pandémia ára

India tavaly márciusban leállította mind a belföldi, mind a nemzetközi járatokat a koronavírus terjedésének megfékezése érdekében. Ez rendkívül súlyosan érintette az indiai légiközlekedési ágazatot. 2020-ban a nagy légitársaságok rekord veszteségekkel szembesültek, és kénytelenek voltak rengeteg alkalmazottat elbocsátani vagy fizetés nélkül szabadságra küldeni. Ráadásul a menetrend szerinti tengerentúli járatok még mindig szünetelnek, ami további károkat okoz az Air India számára, ugyanis a légitársaság bevételeinek mintegy 60 százalékát a nemzetközi fuvarokból szerezte. Nem csoda tehát, hogy az így is nehéz gazdasági helyzetben lévő állam alig várja, hogy végre megszabadítsák az adósságtermelő repülőitől.