A Tudatos Vásárlók Egyesülete laboratóriumban tesztelte a magyar otthonokban használt általános felülettisztítók hatékonyságát. Az eredmények és a tapasztalatok a vásárlói tájékoztatás hiányosságát és a termékek szabályozatlan sokféleségét mutatják.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete egymás után teszteli a magyar otthonokban használt háztartási vegyszerek hatékonyságát. Az általános felülettisztítók hatékonyságának vizsgálatára létezik egy nemzetközileg elismert protokoll, amelynek során laboratóriumi körülmények között kell egy meghatározott anyagösszetételű zsíros szennyeződést egy sima felületről tisztítószerekkel eltávolítani. A Tudatos Vásárlók Egyesülete által elvégzett tesztek során a szennyezett felület (csempe) méretéhez arányították a tiszta felület nagyságát, így alakult ki a szerek hatékonyságának sorrendje.

Zavaros termékcímkézés

14 flakonost és 9 levegőpumpást, azaz összesen 23 terméket teszteltek, amelyek a legnagyobb boltok, áruházak és drogériák polcain megtalálhatók.

Az első fontos tapasztalat az volt, hogy a termékek címkézése hiányos. Az esetek felében a címkén nem volt konkrét információ a felhasználásról.A tesztben résztvevő termékek többségét webshopban vásárolták, ahol legtöbbször még annyira részletes leírás sem szerepelt arról, hogy pontosan mire jó a termék, mint a címkéken. 

Eredmények

A laboratóriumi vizsgálat fontos része volt a felülettisztítók pH-jának, vagyis a savasság-lúgosság mértékének meghatározása. A hatékonysági eredmények szerint a savas szerek nagy része nem tisztította a zsíros csempét, míg a lúgos szerek többsége sikeresen szerepelt.

Ha zsíroldásra legalább elméletben alkalmas terméket keresünk, lúgos kémhatású tisztítót válasszunk. Savasságról árulkodik, ha a termék ecetet tartalmaz vagy kifejezetten említik a vízkőoldó képességét. Ha pedig szappant látunk az összetevők között, akkor gyaníthatjuk, hogy lúgos kémhatású a szer.

A teszt során a legjobban három olcsó, sajátmárkás termék: a Denkmit, a domol és a Tesco általános tisztítószerei teljesítettek, amelyek 100 százalékos hatékonyságot értek el a zsíroldási tesztben, és konkrét információt is szolgáltatnak, vagyis említik a zsíreltávolítást a címkén.

A teszt tapasztalatokat figyelembe véve, azonban a Tudatos Vásárlók Egyesülete összességébenaz általános felülettisztítókat sok esetben felesleges vegyszernek tartja.

Ha mégis elkerülhetetlen a vásárlás, akkor pedig a hiteles ökocímkével rendelkező termékeket ajánlja a minimális egészség- és környezetterhelés érdekében.

IllusztrációForrás: Shutterstock

Tippek

Általános tisztítók helyett inkább használjunk speciális szereket, zöld alternatívákat, illetve vegyszermentes eszközöket:

  • ablakra ablaktisztítót / zöld tipp: ecetet,
  • konyhában konyhai tisztítószert vagy hideg zsíroldót / zöld tipp: szódabikarbónát,
  • fürdőszobában vízkőoldót / zöld tipp: ecetet vagy citromsavat,
  • porhoz tollseprűt, törlőrongyot, porszívót,
  • felmosáshoz meleg vizet.