A teszt sikere „elősegítheti a tisztább, környezetkímélőbb, hidrogén-meghajtású hajózást" – áll a Shell sajtóközleményében, hozzátéve, hogy ez lehet az a technológia, amely a leginkább hozzájárulhat a 2050-re elérendő zéró emissziós célhoz a hajózási ágazatban.
A teszt során hidrogén üzemanyagcellát fejlesztenek, és azt egy tehergépjárművek rakományát szállító hajóra telepítik.
Az így felturbózott hajó jövőre 12 hónapos próbaüzem elé néz.
Ez a kísérlet fontos lépés a hidrogén és az üzemanyagcellák hajókon való alkalmazhatóságának bemutatásában"
- mondta Nick Potter, a Shell Shipping and Maritime, az ázsiai-csendes-óceáni és közel-keleti részlegének vezérigazgatója.
Az üzemanyagcellákban és a hidrogénben a hajózás dekarbonizálásának ígéretes útját látjuk, és a partnereinkkel való együttműködés révén további ismeretekre tehetünk szert e fontos technológia vonatkozásában."
A Shell, a teszthajó bérlője és a hidrogén üzemanyag-szolgáltató a SembCorp Marine céggel és annak leányvállalatával, az LMG Marinnal dolgozik együtt, melyek kifejlesztik az üzemanyagcellát és elvégzik a szükséges átalakításokat a szállítóeszközön.
„A teszt egy kiegészítő áramellátó egységet, a Proton Exchange Membrane üzemanyagcellát fejleszt ki és telepít egy meglévő roll-on / roll-off (RoRo) hajóra, amely árukat, járműveket és egyéb tehergépjármű rakományt szállít a kontinens és a Shell Pulau Bukom gyártási helye között." – nyilatkozta a Shell képviselője.
A szingapúri Tengerészeti és Kikötői Hatóság üdvözli a kezdeményezést, hiszen ezáltal a hajózásban is kipróbálhatják tisztább energiaforrásként a hidrogén üzemanyagcellákat.
"Nagyra értékeljük a vállalatok bizalmát Szingapúr iránt, hogy kipróbálják ezen új technológia alkalmazhatóságát a szingapúri kikötőben" - mondta Quah Ley Hoon, a nevezett hatóság vezérigazgatója.
A Sembcorp Marine szerint a projekt "izgalmas lehetőségeket kínál" a szén- és szén-dioxid-mentesítésre a tengeri és az energiaiparban.
"A hidrogén üzemanyagcellák segítségével forradalmasíthatjuk a hajózást és a szállítást" - mondta Wong Weng Sun, a Sembcorp Marine elnök-vezérigazgatója.
Azt is elmondta, hogy ez segít az iparnak abban a célkitűzésben, hogy elérje a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet által kitűzött 2050-es célt, miszerint a nemzetközi hajózásból származó üvegházhatást okozó gázok teljes kibocsátását legalább 50 százalékkal csökkenteni kell.