Alig van az egyik legfontosabb autóipari fémből, és az is nagyon drága

Palládium, nemesfém
2964406 10/28/2016 A palladium ingot, a produce sample of the Yekaterinburg non-ferrous metal processing plant of the Renova Group. Pavel Lisitsyn/Sputnik
Vágólapra másolva!
Új csúcsot döntött szerdán az egyik legfontosabb autóipari fémnek számító palládium árfolyama, ahogy az autógyártók felől egyre nő a kereslet, miközben a kínálati oldalon hiány van.
Vágólapra másolva!

Mindenkori csúcsra emelkedett szerdán a palládium árfolyama, ahogy az autógyártók egyre nagyobb mennyiségben igénylik a szektorban kritikus fontosságú fémet. Közben viszont a kínálati oldalon egyre nagyobb gondot jelent a hiány, ami erősen felhajtja az árfolyamot – írja a Mining.com.

Az azonnali szállítású palládium ára 4,7 százalékot erősödött szerdán, elérve az unciánkénti 2899,50 dollárt, megdöntve ezzel a 2020 februárjában beállított legutóbbi rekordot.

Idén eddig a palládium több mint 17 százalékot drágult, és már az egymást követő ötödik évben mutat folyamatos emelkedést.

Csúcson a palládium ára Forrás: AFP/Sputnik/Pavel Lisitsyn

Ennek oka, hogy a fém kitermelése már évek óta deficites, vagyis folyamatos a kínálati hiány az erős kereslet mellett. Ahogy ugyanis Európában és Kínában folyamatosan szigorodnak a károsanyag-kibocsátási szabályok az autóiparban, úgy nő a kereslet a palládium iránt.

A fémet elsősorban a benzines járművek katalizátoraiban használják a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.

Az általános kínálati hiányhoz jön még, hogy a Norlisk Nickel oroszországi bányáiban akadozik a kitermelés, ami tovább csökkenti a kibocsátás mennyiségét – a cég egyébként a világ legnagyobb palládium-kitermelője.

Az elemzői vélemények szerint pedig az idei évben tartósan hiány lehet palládiumból, vagyis elvileg minden esély megvan rá, hogy tovább folytatódik a fém drágulása.