2021. április 23-án 1635 iskola részvételével, 30 szabadtéri helyszínen, több mint 100 óralátogató önkéntessel hivatalosan befejeződik a Fenntarthatósági Témahét, ám ezt követően is folytatódnak egyes programok. A „Diákok és tanárok a fenntarthatóságról" kutatási program a Témahét befejezése után is tovább fut, kiemelt célcsoportja a 10-18 éves, felső tagozatos és középiskolás diákok és tanáraik. A Legaktívabb Iskola Díj pályázat összefogja a Témahét kiemelt programjait, a célja az országos programokon való aktív iskolai részvétel díjazása. Az iskolák május végéig pályázhatnak.

IllusztrációForrás: PontVelem Nonprofit Kft.

A kutatási program hagyományteremtő szándékkal, 2020-ban kísérleti jelleggel valósult meg, a diákoknak szóló online kérdőívet 11 456 diák töltötte ki. Az eredményeket feldolgozó kutatási jelentés a kutatás hivatalos honlapján elérhető, ennek egyik érdekes megállapítása, hogy a diákok Magyarországon a légszennyezést és az illegális hulladéklerakás (szemetelés) problémáját érzékelik leginkább.

A kutatásban négy hazai egyetem és az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottsága szakértői támogatják a szervezők munkáját. 2021-ben április 19. és május 20. között tölthető ki az online kérdőív. Az adatok feldolgozása után ősszel várható az eredmények publikálása.

A diákok kérdőíve bármilyen online felületen és eszközön 8-12 perc alatt kitölthető a következő linken:  http://web.pixrating.com/fh2021

IllusztrációForrás: PontVelem Nonprofit Kft.

A Legaktívabb Iskola Díj pályázat során a Fenntarthatósági Témahéten részt vevő iskolák kerülnek díjazásra 19 megyében és Budapesten. A pályázat leadási határideje: 2021. május 31. Az iskolai aktivitás a Témahét következő programjain való résztétellel kerül mérésre:

Részt vettek-e a diákok és a tanárok a Diákok és tanárok a fenntarthatóságról kutatási programban?

Részt vettek-e a diákok a Fenntartható divat program Kapszulakollekció pályázatán?

Az iskolában szerveződött közösségek készítettek-e Roots&Shoots projektet?

Hány diákcsapat vett részt a ZöldOkos Kupa versenyen?

Hány diákcsapat vett részt a Nem térkép e táj vetélkedőn?

Hány diák töltötte le a Zöldiránytű applikációt?

Összesen hány kg használt elemet, hány mobiltelefont és e-kütyüt gyűjtöttek az iskola diákjai a GyűjtsVelem Időszaki Szelektív Hulladékgyűjtési Verseny keretében?

Az iskola hány saját programot valósított meg a Fenntarthatósági Témahéten?

A 2020. év legaktívabb iskolái közül a magyarországi Sárbogárdi Mészöly Géza Általános Iskolát és a határon túli Ivan Goran Kovačić Általános Iskolát (Szabadka, Vajdaság, Szerbia) Zöld Tündér Díjjal is kitüntették a szervezők.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a 2021. április 19–23. közötti hétre hirdette meg a Fenntarthatósági Témahetet, amelynek célja a fenntarthatóság üzenetének elterjesztése iskolai keretek között. A Témahét fővédnöke Áder János köztársasági elnök, kiemelt támogatója a Kék Bolygó Alapítvány és az Emberi Erőforrások Minisztériuma, szervezője a PontVelem Nonprofit Kft.

A szervezők ezúton is köszönik minden pedagógusnak, szakmai támogatónak és önkéntesnek az áldozatos munkáját.