A háztartások tavaly világszerte 5400 milliárd dollárnyi megtakarítást halmoztak fel, ami a globális GDP több mint 6 százaléka. Ahogy azonban a világgazdaság fokozatosan újraindul, úgy lódulhatnak meg a fogyasztói költések is.

Világszerte hatalmas mennyiségben halmoztak fel megtakarításokat a háztartások 2020-ban. A Moody's számításai szerint a 2019-es szinthez képest 5400 milliárd dollárral bővült a háztartások globális megtakarítása a koronavírus-járvány kezdete óta, ami a világ teljes GDP-jének több mint 6 százaléka – írja az RT.com. Forintban kifejezve ez több mint 1,5 milliószor milliárd forintot jelentene.

A hitelminősítő azonban úgy számol, hogy a világgazdaság fokozatos újraindulásával, illetve a fogyasztói bizalom növekedésével a háztartások újra elkezdenek majd aktívan költekezni – különösen, ahogy egyre több helyen nyitnak ki a boltok, a bárok és az éttermek a járvány után. 

Az elemzők kalkulációja szerint, ha a megtakarításoknak csupán a harmadát elköltenék a háztartások, az idén és jövőre összesen több mint 2 százalékponttal tudná megemelni a világgazdaság növekedését.

Nagyot nőttek a háztartások megtakarításai a világbanForrás: AFP/NurPhoto/Nicolas Economou

A megtakarítások leginkább a fejlett gazdaságokban, különösen Észak-Amerikában és Európában emelkedtek. Csak az Egyesült Államokban a lakosság több mint 2000 milliárd dollárral növelte a megtakarításait. A Moody's elemzői azonban kiemelték, minden régióban elsősorban a gazdagabb háztartások tudták bővíteni a megtakarításaikat. 

A Goldman Sachs közgazdásza, Jan Hatzius nemrég ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, az amerikai extra megtakarítások közel kétharmada a lakosság leggazdagabb 40 százalékánál összpontosult. 

Ez azonban nemcsak az egyenlőtlenségek növekedése, hanem az extra kiadások szempontjából is fontos tényező. Ha ugyanis a megtakarítások elsősorban a gazdagok kezében halmozódnak fel, akkor ők nem biztos, hogy többet fognak költeni.

Következésképpen mindenképpen izgalmas lesz, hogyan változnak majd a háztartások kiadásai a következő hónapokban. Ez ugyanis egyfelől jól mutatja majd a fogyasztói bizalom felívelésének ütemét, másfelől tisztább képet adhat majd arról is, milyen mértékben emelkedtek a világban a jövedelmi és vagyoni egyenlőtlenségek a koronavírus-járvány következtében.