Az autógyártást globálisan sújtó chiphiány ellenére a vártnál nagyobb bevételt és nyereséget ért el a Tesla az idei első negyedévben, aminek hátterében az elektromos autók rekordnagyságú kiszállítási volumene, a környezetvédelmi kreditek és az erőteljes kínai kereslet áll – tette közzé részletes beszámolójában a BBC.

Elon Musk szavaival élve a chiphiány jelentős kihívást jelentett az ellátási láncban, de a problémát sikerült orvosolni: a cég ugyanis rendkívül gyorsan átállt a mikrovezérlőkre.

A hétfői tőzsdezárás után közzétett gyorsjelentés szerint a cég az idei első három hónapban 10 milliárd 389 millió dollár bevételre tett szert, ebből a részvényesekre jutó nettó nyereség 438 millió dollár volt. Csökkentette viszont a nyereséget egy 299 millió dolláros tétel, amely az alapító-vezérigazgató Elon Musknak járó javadalmazásának része.

Elon Musk a Tesla 3 Modell bemutatójánForrás: AFP/Str

Az egyszeri tételek nélkül kalkulált (non-GAAP) nyereség 1 milliárd 52 millió dollárt tett ki az idei első negyedévben, ami 363 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 227 millió dollárt. A részvényarányos nyereség 23 centről 93 centre nőtt.

A New York-i tőzsdére közel 11 éve bevezetett Tesla a hetedik egymást követő negyedévről mutatott ki nyereséget.A Tesla adó- és kamatfizetés, illetve értékcsökkenési leírás előtti eredménye (EBITDA) kiigazításokkal számolva 1,84 milliárd dollárra rúgott január-márciusban, ez 94 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 951 millió dollárt.

A negyedévet a Tesla 17,14 milliárd dollár likvid forrással zárta, szemben az előző negyedév végi 19,38 milliárd, illetve az egy évvel korábbi 8,08 milliárd dollárral.

A hétfői tőzsdei zárást követően közzétett eredménybeszámoló hatására a Tesla árfolyama esett az elektronikus kereskedésben. Kedden nyitás előtt hat órával 2,49 százalékos mínuszban, 719,85 dolláron állt az árfolyam.

Több környezetvédelmi kredit, alacsonyabb adók és bitcoin-értékesítés javította a pénzügyi eredményeket. Ha ezeket nem tekintjük, messze elmaradt a várakozásoktól" - mondta Craig Irwin, a Roth Capital Partners magánbefektetési bank elemzője.

A szélesebb autóiparra jellemző csökkenéssel ellentétben a Teslát nem rengette meg a koronavírus-járvány és a világgazdaság recessziója, stabil értékesítés mellett nyereséges negyedéveket zárt, aminek köszönhetően tavaly több mint nyolcszorosára emelkedett az árfolyama. Piaci értéke meghaladja a 700 milliárd dollárt, amivel messze a világ legértékesebb autógyártó vállalata. A sorban következő japán Toyota, amely a Teslánál összehasonlíthatatlanul több járművet gyárt és értékesít, "csak" 250 milliárd dollárt ér.

Tesla autókForrás: AFP/2018 Getty Images/Spencer Platt

A cég legkeresettebb terméke a Tesla 3-as közepes méretű luxus szedán modellje volt. Musk azt is megjósolta, hogy kategóriájában a Tesla Y-modellje lesz a legnépszerűbb közlekedési eszköz az elkövetkezendő években.

Valódi változást tapasztaltunk az elektromos járművek vásárlói megítélésében, és keresletünk a legjobb, amit valaha láttunk" - büszkélkedett Musk.

A Tesla Y-modelljének Kínában volt a legjobb fogadtatása, ahol a cég tavaly kezdte meg a gyártást. Kína valószínűleg a világ legversenyképesebb piaca az elektromos járművek számára, több száz gyártó verseng a növekvő piac egy szeletéért.

A cég bevételei azonban nem csupán autók értékesítéséből származnak: A Tesla 10 százalékkal csökkentette a februárban másfél milliárd dollárért vásárolt bitcoin állományát, az ebből származó 272 millió dolláros bevétel jelentős része, 101 millió dollár tiszta haszon volt. A cég nemrégiben lehetővé tette az ügyfelek számára, hogy bitcoinban vásárolják meg az autókat, ezáltal jelentős mennyiségű kriptovalutát tudott felhalmozni.A Tesla bevételeit gyarapítják környezetvédelmi kreditek is: a zéró kibocsátású autói után járó környezetvédelmi kreditek értékesítéséből 518 millió dollár bevételhez jutott az első negyedévben, ami 46 százalékos növekedést jelent 2020 azonos negyedévéhez képest.

A Tesla rekordszámú, nagyjából félmillió autót szállított 2020-ban, 185 000 darabot a januártól márciusig tartó időszakban. Az ebből származó bevétele 75 százalékkal, 5 milliárd 132 millió dollárra nőtt. Éves összevetésben a termelés 76 százalékkal, 180 338 darabra emelkedett, míg a kiszállított járművek száma 109 százalékkal, 184 877-re ugrott. A Model S és a Model X típusok értékesítési átlagára 13 százalékkal csökkent az új modellek érkezése előtt.

A vállalat a jövőre nézve arra számít, hogy szállításai évente 50 százalékkal növekednek, és a meglévő kaliforniai és sanghaji létesítményeiben felgyorsíthatja a termelést, miközben Berlinben és Texasban is elindul a termelés és a kiszállítás.

A Tesla a világ legértékesebb autóipari vállalata, habár a Toyota és a Volkswagen jóval több autót értékesít, tavaly náluk ez a szám 9 millió eladás volt.

Nicholas Hyett, a Hargreaves Lansdown tőzsdeügynök részvényelemzője szerint az általában pozitív eredmények ellenére problémák merülhetnek fel.

A számítógépes chipek globális hiánya várhatóan a közeljövőben korlátozza majd az összes gyártó termelését, és ez alól a Tesla sem lesz kivétel."Tény, hogy a Tesla sosem a hagyományos játékszabályok betartásáról volt híres, mégis folyamatosan nyer.