Kiderült, hogyan változott az üdítőitalok cukortartalma az elmúlt évtizedben

Csaknem felére csökkent az üdítőitalok cukor- és kalóriatartalma Magyarországon
Vágólapra másolva!
A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség tagvállalatainak önkéntes vállalásai nyomán 2010-2020 között összesen 43 százalékkal csökkent a hazai üdítőitalok és gyümölcslevek átlagos cukor- és kalóriatartalma. A meglévő receptúrák átalakításával, illetve új, innovatív termékek bevezetésével a csökkentett kalóriatartalmú és kalóriamentes italok aránya 23 százalékról 57 százalékra emelkedett az alkoholmentes ital kategóriáján belül az elmúlt tíz esztendőben.
Vágólapra másolva!

A magyarországi élelmiszergyártó ágazatok közül elsőként és a mai napig

egyedül a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség fogadott el önkéntes cukor- és kalóriacsökkentési programot.

Az italgyártó vállalatok azt tűzték célul, hogy 2020 végéig felére csökkenjen a Magyarországon forgalomba hozott alkoholmentes italok (szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek, jeges teák) átlagos cukor- és kalóriatartalma a 2010-es értékekhez viszonyítva.

A szövetséget alkotó vállalatok az elmúlt években jelentős mértékben átalakították termékeik receptúráját, új, innovatív termékeket vezettek be, valamint bővítették kínálatukban az alacsony kalóriatartalmú és kalóriamentes termékek arányát. Mindemellett a cégek - marketingtevékenységük révén -

tudatos folyadékfogyasztásra ösztönzik a fogyasztókat

annak érdekében, hogy egyre többen válasszák az alacsony energiatartalmú vagy kalóriamentes italokat.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

Az elmúlt 10 évben végrehajtott intézkedések eredményeként:

  • 2010. és 2020. között a szövetség tagjai által gyártott/forgalmazott termékek 100 milliliterre vetített átlagos cukor- és kalóriatartalma 43 százalékkal csökkent.
  • 2010-ben az alkoholmentes italok 100 milliliterre vetített átlagos kalóriatartalma 40 kalória volt, ma már csupán 22,8 kalória.
  • 2010. és 2020. között a csökkentett kalóriatartalmú (azaz legfeljebb 20 kalória/100 milliliter) és kalóriamentes termékek aránya az alkoholmentes italokon belül 23 százalékról 57 százalékra emelkedett.
  • Az üdítőitalokból bevitt kalória mindössze 2-3 százaléka a magyarországi fogyasztók által átlagosan bevitt teljes energia (kalória) mennyiségének.

Nagy István agrárminiszter méltatta a Szövetség által elért eredményeket és annak munkáját:

„A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség által tett önkéntes vállalás az üdítőitalok cukor- és kalóriacsökkentésére egy figyelemreméltó hosszú távú célkitűzés.

Mindez magában foglalja az új, innovatív technológiák alkalmazását és a folyamatos termékfejlesztést, mellyel jelentős mértékben erősítik a hazai élelmiszer-feldolgozó ágazat versenyképességét is" - mondta a miniszter a szövetség közleménye szerint.

Miklósvári Géza, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség elnöke hangsúlyozta: „Szövetségünk és tagvállalataink tisztában vannak azzal, hogy felelősséggel tartoznak termékeik minőségéért és a fogyasztók egészségéért. Ennek megfelelően folyamatos termék innovációval, felelős reklámozással, a fogyasztók minél szélesebb körű tájékoztatásával járulunk hozzá a közös népegészségügyi célok eléréséhez."