Különleges emlékérmét bocsátanak ki a 125 éves kisföldalattiról

mnb, emlékérme, kisföldalatti
Az emlékérme előlapja
Vágólapra másolva!
A Millenniumi Földalatti Vasút megnyitásának 125. évfordulója alkalmából 2000 forint névértékű színesfém emlékérmét bocsát ki május 3-án a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
Vágólapra másolva!

Az MNB pénteki közleményében felhívja a figyelmet arra, hogy az emlékérme-kibocsátási programban

most először jelenik meg olyan érme, amely esetében a négyszögletes forma gépi patinázott kivitellel társul.

A különleges emlékérmét a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakmai közreműködésével Bitó Balázs iparművész tervezte - olvasható a közleményben.

Mint írják, a színesfém emlékérme 75 százalék réz és 25 százalék nikkel ötvözetéből készült, súlya 27 gramm, mérete 39,60-szor 26,40 milliméter, széle sima.

Az emlékérme korlátozott példányszámban jelenik meg, 8 ezer készíthető patinázott, fémes hatású kivitelben.

Az emlékpénzek május 3-tól a kibocsátást követő egy évig névértéken vásárolható meg a Magyar Pénzverő Zrt. érmeboltjában, valamint webáruházában.

Az emlékérme előlapjának központi motívuma a Millenniumi Földalatti Vasút egyik megállójának metszetét ábrázolja egy 19. századi rajz alapján.

Az emlékérme előlapja Forrás: MNB

A megálló műszaki megjelenítését korabeli ruhákba öltözött alakok teszik élővé.

Az előoldalon továbbá a törvényes fizetőeszközök kötelező éremképi elemei is megjelennek, jobbra igazítva, fent a Magyarország felirat, alatta egymás alatti két vízszintes sorban a 2000 értékjelzés és a Forint felirat. Az érme alján, bal oldalon a BP. verdejel látható. Az emlékérme hátlapján központi motívumként a földalatti faburkolatú motorkocsija látható oldalnézetből ábrázolva.

Az emlékérme hátlapja Forrás: MNB

Bitó Balázs iparművész mesterjegye a kocsi oldalán felcsavarozott rézbetűként ábrázolva jelenik meg. Az emlékérme szélén a földalatti megállók nevét szegélyező Zsolnay-csempeminta ábrázolása látható.

1896. május 2-án Budapesten indult első útjára a millenniumi földalatti vasút, az európai kontinens első földalatti vasútja.

A nagyszabású, országos, ezredévi kiállítás megnyitására készült járaton Ferenc József uralkodó is utazott. Építésekor a korszak legmodernebb építési megoldásait alkalmazták, többek között az ipari szintű vasbeton technológiát. A népszerű nevén Kisföldalatti az Andrássy úttal együtt 2002 óta a világörökség részét képezi - áll az összegzésben.