A London City Airport-ról (London-City repülőtér) a légiforgalmi irányítók elmentek. A terminálépület fölött található panorámás ablakokkal rendelkező régi irányítótorony elhagyatott, nem ül senki a képernyők előtt, néhány toll és kézfertőtlenítő maradt a dolgozók után. Az újításról a Reuters számolt be.

A repülőtér ez év elején csendesen távirányítású, digitális légiforgalmi irányító központtá alakult át, nemzetközi repülőterek közül ez tett így elsőként. A változást azonban csak most jelentették be a nyilvánosságnak.

A lényeg a hatékonyság javítása és a jövőbeni zökkenőmentes bővülés lehetővé tétele. A korábbiakhoz képest több adatot szolgáltató új technológiának köszönhetően a légiforgalmi irányítók több repülőgéppel is tudják tartani a kapcsolatot.A Canary Wharf pénzügyi negyedtől néhány mérföldre keletre található repülőtér Nagy-Britannia legkisebbike. A világjárvány előtt évente 5 millió utast szolgált ki, akiknek többsége üzleti célból utazott innen olyan európai úti célokra, mint Frankfurt és Amszterdam. A kiürítés óta azonban a repülőgépek irányítása 144 mérföldnyire onnan (kb. 232 kilométer) egy Londontól délnyugatra lévő swanwick-i irodaházból történik.

A munka alapvetően nem változott, továbbra is nyomon tudjuk követni a repülőgépeket és kapcsolatban vagyunk a pilótákkal, a különbség csupán annyi, hogy az ablakból nem látjuk őket, helyette képernyőket használunk, és persze hiányzik a jellegzetes repülőtér illat." - mondta Lawrie McCurrach légiforgalmi irányító új bázisáról.

A légiforgalmi irányítók olyan információk felhasználásával irányítják a forgalmat, amelyek a repülőtér egy újonnan épült, magasabb irányítótornyából származnak, 16 nagyfelbontású kamerával és több objektívvel ellátva. A torony tetején fém tüskék vannak, amelyek megvédik kameráit a madaraktól, és mindegyik kamera öntisztító mechanizmussal rendelkezik, amely megakadályozza, hogy a rovarok és törmelékek elhomályosítsák a lencséket.

A London City repülőtérForrás: Wikipédia

Az általuk a kifutópályáról készített képeket villámgyorsan az új irányítóközpont 14 képernyőjére továbbítják. A repülőtér élő hangját az új irányítóközpontba vezetik, így az irányítók továbbra is hallják a repülőgépek motorjainak dübörgését.
A City Airport számára az új távoli torony tervezése és megépítése 20 millió fontba (28 millió dollárba) került, aminek eredményeképpen a biztonságot és a hatékonyságot is elősegítik.

Nagy-Britannia a koronavírus-járvány hatására a legtöbb utazást megtiltotta, de május 17-től ez a rendelkezés is érvényét veszti, és ismét helyreállhat a repülőforgalom. Az előrejelzések szerint a város augusztusi kapacitása a 2019-es szint mintegy 27 százalékát teszi ki.

A repülőtér távoli toronyra vonatkozó terve 2016-ból származik, amikor kiderült, hogy ahhoz, hogy megfeleljenek az 500 millió fontos bővítési tervnek, valamint nagyobb repülőgépeket is tudjanak fogadni, jelentősen át kell alakítani a régi irányítótornyot.

Ehelyett úgy döntöttek, hogy inkább újat építenek, figyelembe véve a svéd Saab (SAABb.ST) vállalat által kifejlesztett új távoli technológia által nyújtott hatékonyság előnyeit.

Az újítás annak sikerességét látva ragadós, már a Heathrow, Nagy-Britannia legforgalmasabb repülőtere is távvezérlő tornyokat fontolgat jövőbeli terveiben.