India a függetlenné válása óta valószínűleg a legsúlyosabb válsággal néz szembe. Az alacsony üzemanyag-eladások csak egyike az indiai közegészségügy és gazdaság növekvő problémáinak.
A hatóságok már több mint 12 napja számolnak be 300.000 feletti regisztrált napi koronavírus-esetről.
A népes ország kórházai túlterheltek, hatalmas az ágy-, gyógyszer- és oxigénhiány.
Delhi, Maharashtra, Karnataka és más államok helyi önkormányzatai hétvégi kijárási tilalmat, és szigorú intézkedéseket vezettek be a vírus terjedésének megakadályozása érdekében.
Az utazási korlátozások miatt viszont az indiai állami finomítók helyi üzemanyag-értékesítése áprilisban jelentősen visszaesett.
Márciusban már közel jártunk a Covid előtti szinthez, de az új hullám megint csökkenést hozott, ami a személyes mobilitás és az ipari termékek mozgása iránti kereslet körülbelül 10 százalékának felel meg"
- mondta el A.K. Singh, a Bharat Petroleum Corp állami olajvállalat szóvivője a Reuters hírügynökségnek.
Az állami üzemanyag-kiskereskedők által összeállított előzetes adatok szerint áprilisban 2,14 millió tonnára csökkent az autókban és motorkerékpárokban használt benzin értékesítése. Ez a legalacsonyabb szint tavaly augusztus óta. Főként a tömegközlekedési szolgáltatók, a mezőgazdasági járművek és az ipar által használt dízel iránti kereslet esett vissza. Erre 2021 áprilisában, a márciusihoz képest 1,7 százalékkal, míg a 2019 áprilisához képest 9,9 százalékkal volt kisebb az igény. A légitársaságok is alacsonyabb kapacitással működnek, emiatt a repülőgép üzemanyag értékesítés 11,5 százalékos csökkenést mutatott az előző hónaphoz képest, és óriási, 39,1 százalékos esést a 2019 áprilishoz képest.
Kétségtelen, hogy India nagy szerepet játszik, amikor a globális olajigényről beszélünk"
- mondta Naeem Aslam, az Avatrade elemzője.
Az Egyesült Államok és Kína a világ két legfontosabb olajfelhasználója, India pedig a harmadik. A túlnépesedett országban bekövetkezett drasztikus olajkereslet-csökkenés, és az emiatt globálisan fellépő
magasabb kínálat viszont korlátozza az olajból származó profitot.
Ráadásul az OPEC termelése áprilisban, Irán fellendülésével megemelkedett.
Az elemzők arra számítanak, hogy India üzemanyagok iránti igénye májusban még erőteljesebb zuhanást mutat, és a helyi üzemanyag-fogyasztás majd csak júniusban kezdhet újra élénkülni, amikorra a koronavírus második hulláma várhatóan már gyengülni fog.