A Budapest Fejlesztési Központ beruházásában új felüljárót létesítenek Zugló és Angyalföld között, a Városliget északi határán új parkolóházak épülnek, a 3-as villamos vonalát pedig meghosszabbítják. Mindez jelentős változásokat eredményez majd a Városliget közlekedésében.

Két közlekedési projektjében is előre lépett a Budapest Fejlesztési Központ (BFK), mindkettő az autómentes Városliget megvalósítását célozza meg - írja a Magyar Építők. Mint a szervezet közleményéből kiderül, egyrészt aláírták a szerződést a Rákosrendező fölötti, Szegedi úti új híd tervezésére, amelyen a 3-as villamosgyűrű, kerékpárosok, gyalogosok és a két kerület közötti autóforgalom is áthajthat a mai, fél órán túl is zárva tartható szintbeli vasúti átjáró helyett külön szintben Rákosrendező vágányai fölött.  A nyertes tervező a Speciálterv Kft. lett, a projekt értéke pedig mintegy 1,7 milliárd forint.

Emellett kiírták a közbeszerzést a P+R-parkolóházak tervezésére a Kisföldalatti Mexikói úti végállomásánál, amely 1500 autósnak ad majd lehetőséget tömegközlekedésre váltani az M3-as autópálya felől.

A Városliget vonzáskörzetében induló nagyszabású közlekedési fejlesztéseknek köszönhetően a liget jelentős részéről száműzhetik az autóforgalmatFotó: Szabó Gábor - Origo

Fürjes Balázs Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár kifejtette: autómentessé válik a Hősök tere és a Kós Károly sétány, csúcsidőn kívül pedig az Állatkerti körút is. A felszíni parkolás – az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve – a Városliget teljes területén megszűnik, helyette új mélygarázs nyílt kormányzati beruházásban a Dózsa György út mentén, a korábbi 56-osok tere alatt.

A rákosrendezői híd projektjével kapcsolatos legfontosabb információk közé tartozik, hogy új közúti és villamos-felüljáró tervezését kezdik meg a Nagy Lajos király útja és Szegedi út vonalában, így a váci vasútvonal és Rákosrendező fölött átívelő felüljárón a Béke térig. 

Az új felüljáró összeköti Zuglót Angyalfölddel, tehermentesítheti a Hungária körutat. Az új villamoskapcsolat pedig a 3-as villamos-körgyűrű folytatását jelenti majd Angyalföld felé.

A Rákosrendezőt és a Városligetet érintő közlekedési fejlesztések terveiForrás: Magyar Építők

A Rákosrendező déli végén tervezett közúti híd villamossal, kerékpársávokkal, járdákkal köti majd össze a két városrészt, segítve a közlekedésüket, és tehermentesítve a Hungária körutat.

A Szegedi út vonalában tervezett felüljárót úgy tervezik meg, hogy ne szolgálja az M3 felől érkező forgalom átáramlását Angyalföld és Zugló belseje felé, az ott élő emberek lakóterületeire. Ezért a vasúti sínek keresztezése mellett lehajtó épül, amely a vasúttal párhuzamosan vezeti el az autókat. 

Emellett meghosszabbítják a 3-as villamost: a Bosnyák tér felől érkező villamosvonalat az új hídon és a Szegedi úton át a Béke térig tervezik meg,  itt kapcsolódni fog a Lehel utca – Béke utca tengelyén haladó vonalhoz.

Az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen 1500 férőhelyes új P+R-parkoló épülhet az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál. 

A Városliget északi határán létesülő Mexikói úti P+R-parkolóházak egyaránt csökkentik majd az átmenő- és a célforgalmat is. Egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területére építhető parkolóház az M1 kisföldalatti végállomásánál, másrészt az M3-as sztrádabevezető végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület.

A tervezett épületek elhelyezkedésükből adódóan városkapu funkciót töltenek be, az építészeti arculat megfogalmazására a tervezés során külön gondot kell fordítani.