Egyiptom felajánlotta, hogy harmadával csökkenti a Szuezi-csatornát márciusban elzáró Ever Given konténerszállító óriáshajó tulajdonosai felé a kártérítési igényeit – adta hírül a Szuez-csatornahatóság elnökére hivatkozva a Bloomberg és a gCaptain.

A csatornahatóság közölte, hogy a kártérítési igényeket 900 millió dollárról 600 millió dollárra csökkentik. Az Ever Given kálváriájáról, az előzményekről az Origo több cikkében beszámolt.

Az egyiptomi bíróság április közepén elfogadta a csatornahatóság kérelmét a hajó lefoglalására. 

A szerencsétlen eset a hajózási piacra is negatívan hatott, mivel vízi járművek százainak kellett kivárniuk a csatorna ismételt megnyitását. A csatornahatóság szerint kártérítési díj megfizetése szükséges a tranzitdíjak elvesztése, a vízi útnak a kotrási és mentési erőfeszítések során okozott kárai, valamint a felszerelések és a munka költségeinek fedezésére.

Az ugyanakkor nem világos, a hatóság miért döntött úgy, hogy lemond a korábban követelt összeg harmadáról. Csupán annyi derült ki, hogy a hajóüzemeltetőt egyedi fizetési feltételekkel keresték meg, de a vállalat egyelőre nem válaszolt a kezdeményezésre.

A Szuezi-csatorna Hatóság által közreadott képen vontatóhajókkal próbálják kiszabadítani a keresztbe fordult és beszorult Ever Given nevű konténerszállítót a Szuezi-csatornában 2021. március 28-ánForrás: MTI/EPA/Szuezi-csatorna Hatóság/-

A 400 méter hosszú Ever Given a japán Shoei Kisen Kaisha Ltd. tulajdonában van, és a tajvani Evergreen Line bérelte, amikor hat napra elakadt a csatorna déli végén.

Az egyiptomi Szuezi-csatorna bevétele 2021 első négy hónapjában 2,8 százalékkal 1,96 milliárd dollárra nőtt, szemben az egy évvel korábbi 1,9 milliárd dollárral.