Az elektromos autók gyártási költsége néhány éven belül kevesebb lehet, mint a hagyományos, fosszilis tüzelőanyagokkal működő modelleké. A következő évtizedben pedig az elektromos autók már uralhatják az újautók piacát.

Hatalmas felfutás előtt állnak az elektromos autók. Egy friss kutatás szerint 2027-re ugyanis már olcsóbb lesz elektromos járműveket gyártani, mint hagyományos modelleket. Ráadásul a következő évtizedben az elektromos autók uralhatják az újautók piacát – írja a The Guardian.

A BloombergNEF jelentése szerint 2026-ban a nagyobb elektromos járművek (mint a szedánok vagy a SUV-ok) előállítási költsége már alacsonyabb lesz, mint a benzines vagy dízeles modelleké. Majd a rákövetkező évben a trend az egész autóipart eléri.

Ahogy pedig az akkumulátorok gyártási költsége drasztikusan csökkenni fog a következő években, a fogyasztók pénztárcáját is érinteni fogja a folyamat. A következő hat év során tehát, köszönhetően az állami támogatásoknak is, a vásárlóknak egyre megfizethetőbbek lesznek az elektromos autók.

Jelenleg egy közepes méretű elektromos autó átlagára (adók nélkül) 33.300 euró, szemben a 18.600 eurós benzines átlagárral. 2026-ra viszont mindkét típus ára 19.000 euró körül alakulhat. 2030 aztán az elektromos modellek (adótól független) átlagára lemehet 16.300 euróra, míg a benzines autóké 19.900 lehet. Vagyis az évtized végére már a vásárlóknak is olcsóbb lehet elektromos autókat venni, mint hagyományos modelleket.

Hatalmas felfutás előtt állnak az elektromos autók ebben az évtizedbenForrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Sebastian Kahnert

Ráadásul a Bloomberg jelentése kifejezetten konzervatívnak számít. A UBS például azzal kalkulál, hogy már 2024-ben paritásba kerülnek az elektromos és a hagyományos autók költségei. Abban azonban vita van az elemzők között, hogy az új akkumulátorok költségei ugyancsak folyamatosan csökkennek-e majd a következő években.

Egy nonprofit szervezet, a Transport & Environment például azzal számol, hogy az új akkumulátorok költségei 58 százalékkal csökkenhetnek 2020 és 2030 között, elérve a kilowattóránkénti 58 dolláros szintet. Ez azért fontos, mert az elemzők szerint igen komoly lélektani határ átlépését jelentené, ha sikerülne lemenni a kilowattóránkénti 100 dolláros költség alá.

Az elektromos autók eladásai egyébként jelentősen megugrottak 2020-ban, különösen az Európai Unióban és Kínában. Az iparági szervezetek azonban folyamatosan biztatják a kormányokat, világszerte, hogy támogassák az elektromos autók vásárlását.