A koronavírus miatti kijárási korlátozások és tilalmak a házhozszállítás felfutását eredményezte világszerte, így Ausztráliában is. A koalák és kenguruk földjén azonban tragikus közúti balesetekkel, sok esetben halálesetekkel is járt. A riportot a Channel News Asia közölte.

A világjárvány hatására tavaly Ausztráliában is leállt számos iparág, sokan elveszítették a munkájukat, sokan pedig otthoni munkavégzésre kényszerültek. Azonban - ahogy a világ több más országában is - a csomag- és ételkiszállítás területén jelentősen megnőtt a kereslet és így a munka mennyisége is.Az egyik szállítószolgálat, a Deliveroo adatai szerint tavaly a legszigorúbb lezárások idején az addig megszokott többszörösére nőtt az ételfutárok egy nap alatt teljesítendő megrendeléseinek a száma. Ez eredményezte a futárok közúti baleseteinek megnövekedett számát is, amik közül nem egy végzetes kimenetelű lett.

A futárként dolgozó 43 éves Csen Hsziadzsun például, aki jövedelmének jelentős részét rendszeresen hazaküldte a Kínában maradt családtagjai számára, egy megrendelés teljesítése során összeütközött egy busszal Sydneyben, majd a kórházban belehalt sérüléseibe.

A Chent alkalmazó Hungry Panda átvállalta a temetési költségeket és a férfi özvegyének Sydney-i utazási költségeit, de ennél több támogatást nem tudott nyújtani a család számára. A cég szóvivője elmondta, hogy habár törvényileg nincsenek erre kötelezve, folyamatban vannak a tárgyalások Chen halála miatt járó kártérítésről, és az esetből tanulva biztonságosabb felszereléssel és képzéssel segítik futáraik munkavégzését.

A független munkavállalók rövid távú (ad-hoc jellegű) alkalmazásának felvirágzása az Uber útmegosztó szolgáltatás népszerűvé válásához köthető. Sokak számára az ilyen rugalmas munka jelenti az egyetlen érdemi jövedelemforrást.

Házhozszállítás (Illusztráció)Forrás: AFP/Imaginechina/Wang Feng

Az elmúlt években világszerte nőtt a jogi igény a hasonló állások munkakörülményeinek javítása, valamint a munkaadók által biztosítandó ellátások (egészségbiztosítás, minimálbér-védelem) garantálása iránt.

Ez év elején Spanyolország lett az első olyan ország az Európai Unióban, amely bejelentette, hogy a Deliveroo futárait teljes munkaidős alkalmazottakként foglalkoztatják, Franciaország várhatóan szintén bejelenti a szállítási iparágára vonatkozó változtatásait.

A Just Eat Takeaway cég Ausztráliában és Új-Zélandon is elkezdte átállását a munkavállalók teljes munkaidős rangsorolására. Az ausztrál közlekedési munkások szakszervezete a bejelentést „vízválasztónak" minősítette.

De a Just Eat Takeaway ausztráliai piaci részesedése elhalványul az Uber Eats-hez képest, amely az IBISWorld tavaly kiadott kutatásai szerint az ágazat bevételeinek közel 70 százalékát teheti zsebre.

A Deliveroo szerint a pontosabban és szigorúbban kellene meghatározni a futárcégekre vonatkozó jogszabályokat, és így a munkavállalók is nagyobb biztonságban érezhetnék magukat munkakörükben.