Nagyjából kilenc évtizeddel ezelőtt, egy magyar származású tervező, Frankfurt utcáit járva a maga által tervezett kisautójával, a Cserebogárral ámulatba ejtette a járókelőket. Ezt a könnyű, farmotoros autót a németek számára igazi népautóként álmodta meg, amelyet bárki megvásárolhat magának. Ugye, milyen ismerős az elképzelés? A "népautó", vagyis a Volkswagen, nem sokkal később meg is valósult, de a budapesti születésű tervező, Josef Ganz, azaz Ganz József részvétele nélkül. A magyar mérnök ígéretesen induló pályafutását ugyanis az 1930-as évek egyre erősebben a szélsőjobb felé sodródó politikai légköre teljesen derékba törte.

Pedig nagyszerű autótervező volt, aki megelőzte a korát, mert már a húszas években kicsi, áramvonalas, és nem utolsósorban olcsó autókat tervezett.  A nagy autógyárak a profitjukat féltve próbálták tönkretenni, sokáig eredménytelenül. A tehetsége miatt nem tudták eltávolítani a szakmából, azonban a származása elég ok volt arra, hogy végül személyesen Adolf Hitler adjon utasítást: a Budapesten született Ganz József tűnjön el a német autóiparból.

Megszületik a német népautó ötlete

Ganz a magyar fővárosban született, 1898-ban, Török Mária és a német Frankfurter Zeitung budapesti tudósítója, Hugo Markus Ganz második gyermekeként. Egy idő múlva a munka Bécsbe szólította az édesapát, a család pedig vele tartott, majd Frankfurtba költöztek. Ganz József – ekkor már Josef Ganz – 18 évesen önként vonult be a német hadseregbe. 

A leszerelés után gyerekkori álmát szerette volna megvalósítani, és autókat akart építeni.  Méghozzá kicsi, áramvonalas és olcsó gépkocsit szeretett volna megalkotni.

A képre kattintva tekintse meg galériánkat Ganz József pályafutásáról:

Ganz József és sportos Silberfisch modellje - kattintson a képre!Forrás: Újságmúzeum

Az 1920-as években kezdetben mint újságíró küzdött egy, a tömegek számára elérhető olcsó népautó megvalósításáért.  1928-ban a Motor-Kritik című újság szerkesztőjeként a nehéz, elavult és egyáltalán nem biztonságos nagyméretű autókat ostorozta, és egy Deutschen Volkswagen (német népautó) eszméjét népszerűsítette. Az újságban egyébként bemutatták a VW Bogarat később megálmodó Barényi Béla terveit is.

A nagy autógyártók kezdetben megmosolyogták Ganzot, ám később összefogtak ellene, és nem hirdettek a lapjában, hátha így jobb belátásra bírják. Amit csak tudtak, megtettek az ellehetetlenítéséért. Ezzel azonban éppen az ellenkező hatást érték el, hiszen mind többen figyeltek fel az újságra, és Ganz egyre ismertebb lett független szakértőként.

Elkészül az első Cserebogár

Miután a nagy autógyárak nem rokonszenveztek vele, és az olcsó kisautó létrehozását célzó terveivel, ezért Ganz a kisebb üzemeket kereste meg ötletével. Végül az Ardie motorkerékpár-gyárral állapodott meg. 1930-ban meg is kezdődött a kétüléses Ardie-Ganz, az első "Volkswagen" prototípus gyártása.

A Standard Superior, amelyet a német Standard Fahrzeugfabrik autógyár Josef Ganz tervei alapján gyártott le 1933-banForrás: josefganz.org

A koncepció működőképesnek bizonyult, Ganz a harcot megnyerte, és hamarosan a BMW és a Mercedes-Benz is felkérte tervezőnek. Ő azonban egy újabb kis gyártóhoz, az Adlerhez igazolt, ott készült el a következő évben az új autó, amelynek a Maikäfer, azaz Cserebogár nevet adta. 

Az alkalmazott műszaki megoldásokat tekintve érdekesség, hogy mindkét jármű - az Ardie-Ganz és a Maikäfer is - könnyűszerkezetes, központi csővázat kapott, továbbá független felfüggesztést és farmotort.

Majd 1933 februárjában a Standard Fahrzeugfabrik gyártotta le az általa tervezett következő modell, a Standard Superior prototípusát. Ha valaki ránéz erre a kocsira, azonnal a későbbi Volkswagen jut az eszébe.

Bár azt is hozzá kell tenni, hogy mind a mai napig vitatott és nem véglegesen tisztázott Ganz József szerepe az "ős-Bogár" fejlesztésében.

Kérjük, lapozzon! A következő oldalon bemutatjuk, hogyan távolították el Ganz Józsefet a német autógyártásból.