Az eddig is világos volt, hogy a globális chiphiány számos iparágban komoly gazdasági károkat okoz, de most már az is egyre tisztább, hogy ez számszerűsítve mit jelent. Egy friss elemzés szerint például az autóipar csak idén 110 milliárd dolláros bevételkiesést szenvedhet el chiphiány következtében.

A globális autóiparnak 2021-ben 110 milliárd dollárba kerül majd a globális chiphiány – idézi a CNBC az AlixPartners tanácsadócég jelentését. Ez a szám ráadásul sokkal magasabb az eredetileg vártnál. Januárban a vállalat még úgy számolt, hogy „mindössze" 60,6 milliárd dollár lesz az autóipar bevételkiesése, ám a friss szám ennél 81,5 százalékkal magasabb.

A probléma az, hogy miközben a koronavírus-járvány miatti fennakadások egyébként is súlyos chiphiányt idéztek elő, olyan váratlan tényezők is visszafogják a kínálatot, mint a Renesas chipgyártó aktivitásának leállása, miután tűz ütött ki a cég Tokió közelében található gyárában.

Az AlixPartners most úgy számol, hogy a globális autóiparban 3,9 millió darab jármű gyártása eshet ki a piacról idén, csak a chiphiány miatt. Januárban a cég még 2,2 millió darabos kieséssel számolt.

Komoly veszteségeket okoz a chiphiány az autóiparbanForrás: AFP/Piroschka Van De Wouw

Közben már a vállalatok is elkezdtek nyilatkozni a kérdésben. A Ford és a General Motors például egyaránt azzal kalkulál, hogy több milliárd dollárnyi nyereséget bukhatnak a hiány miatt. A Ford az idei évre vonatkozó profitvárakozását 2,5 milliárd dollárral, míg a General Motors 1,5 milliárd dollárral vágta vissza.

A chipek pedig kritikusan fontosak az autógyártásban, és minél modernebb rendszereket használnak egy autóban, annál lényegesebbek. Jelenleg egy átlagos autóban akár 1400 darab chip is lehet, és a várakozások szerint ez a szám egyre nő majd, ahogy az elektromos autók után elterjednek majd az önvezető járművek is. A chipkérdés tehát a jövőben csak még fontosabb lesz a globális autóipar számára.

Az AlixPartners előrejelzése szerint az idei második negyedévben még nagyon súlyos hatásai lesznek a chiphiánynak az autóipari termelésre, azonban az év második felében (és 2022-ben) fokozatosan enyhülhet majd a nyomás. A cégnél úgy számolnak, hogy jövőre már normál kapacitáson futhat a gyártás.