Kiderült, hogyan változott az országok márkaértéke a koronavírus-járvány alatt

renminbi pénz dollár
--FILE--A local Chinese resident shows RMB (renminbi) yuan and US dollar banknotes in Qionghai city, south China' Hainan province, 10 October 2016. The first day of 2017 is when an annual $50,000 quota to convert the yuan into foreign exchange resets, stoking concern there will be a rush to sell the local currency. With tax payments and a regulatory assessment also tightening liquidity in the money market toward year-end, January may bring scant relief as lenders prepare for stronger cash demand before Lunar New Year holidays, which are only a month away. China's markets are seeing renewed pressure in December as the Federal Reserve projects a faster pace of rate increases for 2017 and its Chinese counterpart tightens monetary conditions to spur deleveraging and defend the exchange rate. The declines are capping off a tough year for investors during which bonds, shares and currency all slumped.
Vágólapra másolva!
A globalizáció egyik fontos következménye, hogy nemcsak a vállalatok, de az országok is rendelkeznek úgynevezett márkaértékkel. Ez egy összetett mérőszám, amely számos tényezőt tömörít, a megtermelt javaktól, a társadalmi jóléten át a nemzetközi megítélésig. Egy friss jelentésből kiderült, melyek jelenleg a világ legnagyobb márkaértékkel bíró államai.
Vágólapra másolva!

Bár elsőre különösnek tűnhet, de van olyan kutatás, amely a világ országainak márkaértékeit méri. Ez pedig nagyon komoly következményekkel jár, hiszen alapvetően befolyásolja egy állam megítélését, hatást gyakorolva a turizmusra, a kereskedelemre vagy a munkaerőpiacra. A Brand Finance nevű szervezet pedig nemrég kiadta a 2020-as Nation Brands című jelentését, amelyben összesítette a nemzeti márkaértékeket.

A kutatás alapját az úgynevezett Márkaerő Index (Brand Strenght Index, BSI) adja.

Ez egy olyan pontrendszer, amely az alábbi kategóriák figyelembe vételével rangsorolja az országok márkaértékeit:

  • A javak és szolgáltatások kategóriája azt mutatja, hogy az adott ország mennyire nyitott turisztikailag, mekkora a piaca, valamint milyenek a kereskedelmi szabályai.
  • A társadalmi kategória az életminőséget, a korrupciót, valamint az országról kialakult kulturális képet méri.
  • Végül a beruházás kategóriája a képzett munkaerő helyzetét, a technológiát, a kutatás-fejlesztést, az adórendszert, valamint a szabályozói környezetet nézi.

Az így kijött BSI pontszámot végül összevetik a GDP-számokkal, majd bekalkulálnak gazdasági kockázati tényezőket is, és végül kijön egy nemzeti „márkaérték".

Az USA és Kína uralja a nemzeti márkaértékek globális listáját Forrás: Shutterstock

Így hatott a márkaértékekre a koronavírus-járvány első éve

A 2020-as jelentés egyik látványos adata, hogy tavaly a top 10 márkaértékkel bíró ország egyaránt csökkenést mutatott értékében – átlagosan 14 százalékos volt a zsugorodás. Az Egyesült Államok viszont a 14,5 százalékos csökkenés ellenére is meg tudta őrizni az első helyét, összesen 23.700 milliárd dolláros márkaértékkel.

Az is jól látszik, hogy az USA-nak egyetlen érdemi versenytársa van: Kína márkaértéke 18.800 milliárd dollár volt tavaly, és csupán 3,7 százalékos volt a csökkenése.

A nagy különbségeket jól mutatja, hogy a harmadik helyet megszerző Japán márkaértéke mindössze 4300 milliárd dollár, vagyis a szigetország (ahogy a toplista többi szereplője) jelentős lemaradásban van az USA és Kína mögött. Japánban egyébként tavaly a márkaérték csupán 6,0 százalékkal csökkent, ami a második legkedvezőbb változás volt Kína mögött.

A legnagyobb márkaérték csökkenést egyébként Németország szenvedte el, 21,5 százalékkal, de még így is a negyedik helyre futott be, 3800 milliárd dolláros értékkel.

A top 10-es listára még az alábbi országok fértek fel (sorrendben): Egyesült Királyság (3300 milliárd dollár), Franciaország (2700 milliárd dollár), India (2000 milliárd dollár), Kanada (1900 milliárd dollár), Olaszország (1800 milliárd dollár), Dél-Korea (1700 milliárd dollár).

Kína rendkívül gyorsan növelte a márkaértékét az elmúlt években Forrás: Imaginechina/Yi Chang

Kína tűnik nyertesnek

Fontos kiemelni, hogy Kína felívelése igen lendületes, és az ázsiai óriás folyamatosan dolgozza le a hátrányát az USA-val szemben.

A most mért 4900 milliárd dolláros különbség például a valaha volt legalacsonyabb, és jól látszik a kínai márkaérték felemelkedése,

ha azt tekintjük, hogy 2015-ben még 13.100 milliárd dollár volt a különbség.

Az adatok alapján Kína az elmúlt években tartós és igen erős emelkedést produkált, amit a tavalyi év is csak alig tört meg, különösen mert az USA márkaértéke sokkal nagyobb mértékben csökkent.

A nagy kérdés az, hogy az Egyesült Államok képes lesz-e növelni az előnyét 2021-ben, amikor az egész világgazdaságban felívelésekre számítanak, vagy Kína növekedési üteme újra csökkenti majd a különbséget a két óriás között.