Az elmúlt időszakban többen is megpróbálták összeszámolni a hazánkban működő webáruházi értékesítőhelyek és vásárlások számát, eddig azonban csak becslések keringtek erről. A Magyar Nemzeti Bank nyilvánosságra hozta a saját kalkulációját. Az adatokat a blokkk.com kereskedelmi szakblog elemezte.

A jegybank adatai azért hitelesebbek, mert a fizetési mód alapján nyilvántartja az internetes kártyaelfogadó helyeket.

Az MNB által közzétett adatok alapján 2020-ban 14.468 hazai webáruház működött, a magyarok ebben a 12 hónapban 113 millió alkalommal vásároltak online hazai cégektől. Ugyanakkor ez nem fedte le a lakosság teljes online vásárlását, mivel külföldi webáruházaktól további közel ezer milliárd forint értékben jutott hozzá termékekhez.

Az adatokat picit torzítja a tény, hogy habár az internetes áruházakban zömében bankkártyával online történik a fizetés, továbbra is opció a kiszállításkor a készpénzes ellentételezési mód. Ez utóbbi lehetőséggel a koronavírus-járvány idején tavaly csak nagyon kevesen éltek. Létezik továbbá egy kevert vásárlási megoldás is, ami szintén hozzátartozik a jegybanki adatok értékeléséhez. A vásárló ugyanis online rendelés esetén dönthet úgy is, hogy a terméket a webáruház hagyományos boltjában veszi át és a helyszínen készpénzben fizet. Viszont az előbbi okfejtést követve tavaly valószínűleg ezt a lehetőséget is csak nagyon elenyésző esetben vették igénybe.

IllusztrációForrás: Shutterstock

Néhány ilyen, illetve hasonló esettől eltekintve,

a jegybankos statisztika szerint egyértelmű az online áruházak térhódítása,

hiszen három esztendő alatt megkétszereződött a vásárlások száma ezeken a felületeken.
Az online vásárlásoknak közel 70 százaléka a hagyományos bolti körhöz köthető (élelmiszerek, iparcikkek vásárlása), a többi a különféle szolgáltatás, például ebédrendelés, mozi-színházjegy vásárlás, szállásfoglalás. A hazai webáruházaknál is nyilván lehet fizetni külföldi kibocsájtású kártyával, de ennek súlya csekély.

A magyarok előszeretettel vásárolnak külföldi online portálokról is, nem volt ez másképpen a tavalyi évben sem, sőt. A koronavírus-járvány miatti kijárási korlátozások idején tavaly majdnem ezer milliárd forintot költöttek a magyarok külföldi webfelületeken.

A hazai és külföldi webvásárlások együttes értékes tavaly megközelítette a 2,5 milliárd forintot.