A koronavírus-járvány által generált globális mikrochiphiánynak köszönhetően a tajvani TSMC gyártó vált a világgazdaság felépülésének talán egyik legfontosabb vállalatává, szűk keresztmetszetévé. Ez azonban korántsem biztos, hogy jó az ébredező globális gazdaság számára.

Tajvan évtizedek óta egyszerre globális stratégiai jelzőpont és a világ egyik gazdasági erőműve. A Tajpejtől körülbelül egyórányi autóútra lévő ipari parkban található a TSMC-gyár, a világ legnagyobb számítógépes chipeket gyártó cége. A tajvaniak szerint egyébként ez a létesítmény azért is létfontosságú, mert egy esetleges kínai támadás esetén ez a legbiztonságosabb menedék.

Nehéz túlbecsülni a tajvani félvezetőgyártó jelentőségét a világ gazdasága szempontjából. A TSMC uralja a világ legkifinomultabb félvezetőinek gyártását, az Apple és a Qualcomm a legnagyobb vásárlói közé tartozik.

A koronavírus-járvány korai szakaszában kezdődött, és napjainkban már globálissá és válságossá vált a mikrochiphiány, így a TSMC szerepe még sarkalatosabbá válik.

Elhúzódhat a chiphiány

A pénzügyi piacokat egyre jobban aggasztja, hogy a hiány folyamatosan táplálja az inflációt a nyugati gazdaságokban, és - mivel a vezetők azt jósolják, hogy a chiphiány évekig (nem pedig csupán hónapokig) is tarthat – annak a ténye is nyugtalanságra ad okot, hogy a világgazdaságot befolyásoló tényezővé válhatott egy olyan vállalat, amelyről csak nagyon kevesen hallottak eddig.

Például a mikrochiphiány miatt az új és használt személygépkocsik és teherautók költségei megugrottak, ami idén áprilisban 4.2 százalékos fogyasztói áremelkedést eredményezett az Egyesült Államokban.

Amióta a világjárvány által okozott recesszióból az autóipar kilábalóban és újjáéledőben van, nem tudnak annyi félvezetőhöz hozzájutni, amennyivel a hirtelen megnövekedett keresletet kielégíthetnék. A mikrochipeket nemcsak a számítógépekben használják, számos mindennapi használati tárgy működéséhez is nélkülözhetetlenek, és szerves részét képezik az autógyártásnak is.

A Ford áprilisban bevallotta, hogy a mikrochiphiány miatt júniusig csak a szokásos járművek felét fogja tudni legyártani. A GM, a Volkswagen és a Jaguar Land Rover is jeleztek már fennakadásokat termelésükben. A végeredmény az volt, hogy az amerikai autók áprilisban 10 százalékkal drágábbak lettek, mint márciusban. Az autóeladások és az árak gyorsan emelkednek az Egyesült Királyságban is a harmadik bezárkózás nyomán, miközben Ausztráliában is hasonló a tendencia.

TSMC Tajvan mikrochipgyárForrás: TSMC

Mi lehet a megoldás?

Az egyszerű megoldás az lenne, ha több mikrochipet készítenének, de ezeknek az alkatrészeknek a piaca finomra van szabva, és a gyártási kapacitás hozzáadása - az úgynevezett „fabs" - rendkívül összetett, drága és hosszú ideig tart.

Amikor az autógyártók a gyáraikat a világjárvány első hullámában, 2020-ban bezárták, az olyan gyártók, mint a TSMC és a Samsung, a gyártást a szórakoztató elektronika mikrochipjeire helyezték át, ahol a kereslet tovább nőtt, mivel az emberek több időt töltöttek otthon a lezárások alatt, amikhez kellettek ilyen eszközök.

Az autógyártók azzal tetézték a problémát, hogy nem adtak le elég jövőbeni megrendelést a mikrochipekre, mert azt gondolták, hogy a gazdasági leállás sokkal hosszabb ideig fog tartani. A világgazdaság azonban - köszönhetően a jelentős kormányzati beavatkozásoknak és támogatásoknak - nagyon gyorsan talpra tudott állni, és ez okozta az eszközhiányt.

Az elemzők kiszámították, hogy az autóipar 110 milliárd dollárt veszít az idén a mikrochipek hiánya miatt.Mark Williams, a Capital Economics tanácsadó cég ázsiai vezető közgazdásza elmondta, hogy az autóipar problémái mutattak rá arra, hogy a félvezetők miként válhattak alapvető inputokká azokban a termékekben, amelyeket hagyományosan nem tekintenek elektronikainak, és azt is, hogy a világ mennyire függ Tajvantól ezek előállításában.

Tajvan azonban mégsem jár olyan jól ezzel a központi szerepével. A globális gazdaságra ugyanis jelentős veszélyt jelent, hogy a chipgyártás egy olyan helyszínen koncentrálódik, ahol gyakori a földrengés és az aszály, valamint a katonai fenyegetettség.A Reuters jelentette ebben a hónapban, hogy egyes hírek szerint a TSMC dollármilliárdos befektetést fontolgat Kínában, valamint az amerikai Arizona államban található élvonalbeli gyárakba. Hiába nem az egyedüli szereplő a piacon, mégis lépéskényszerben van, hiszen például 2018-ban olyan kínai vállalatok, mint a Huawei, mikrochipeket halmoztak fel az amerikai exportellenőrzésekre adott fenyegetésekre reagálva, súlyosbítva a hiányt.

Szakértők szerint a jelenlegi helyzet legjobb megoldása a terhelés elosztása lenne; vagyis ha a globális ellátási lánc egészében a különböző országok közötti nagyobb koordináció valósulna meg.