Bajba kerülhet a Tesla, ha drágulnak az autóik?

Tesla, Elon Musk
A Tesla Model 3 car is displayed during the Tesla China-made Model 3 Delivery Ceremony in Shanghai. - Tesla CEO Elon Musk presented the first batch of made-in-China cars to ordinary buyers on January 7, 2020 in a milestone for the company's new Shanghai "giga-factory", but which comes as sales decelerate in the world's largest electric-vehicle market. (Photo by STR / AFP) / China OUT
Vágólapra másolva!
A Tesla alapítója és vezetője, Elon Musk nemrég a Twitteren közölte, hogy drágulhatnak a cég autói, elsősorban az egész autóipart érintő beszállítói árnyomás miatt. A nagy kérdés az, hogy mindez hogy hatna a Tesla piaci pozíciójára.
Vágólapra másolva!

Ahogy a nyersanyagárak folyamatosan emelkednek, az autóipari beszállítók pedig nem tudnak megfelelő mennyiségben árukat szállítani, egy olyan árnyomás alakult ki az egész autóiparban, amely széles körben drágulásokat hozhat.

Ez pedig valószínűleg a Teslát is eléri, melynek vezetője, Elon Musk nemrég a Twitteren közölte, hogy drágulhatnak a cég modelljei.

Bár a Tesla autói jelenleg sem olcsók, Musk megjegyzésének mindenképpen van reális alapja. Számos, kritikusan fontos autóipari fém ára az egekbe szökött. Közben az általános chiphiány több iparágban is komoly problémákat és fennakadásokat okoz a termelésben, de még olyan alkatrészek is megdrágultak az elmúlt időszakban, mint a gumiabroncsok. Mindez pedig jelentősen beszűkítette az egész autóipari kínálatot, aminek következtében soha nem látott magasságba emelkedtek az új- és használtautók átlagárai – írja a 24/7 Wall St.

Nem könnyű árat emelnie a Teslának Forrás: AFP/Sputnik/Irina Kalashnikova

Az, hogy egy áremelés mennyiben módosítaná a Tesla piaci pozícióját, az egyelőre nyitott kérdés, azonban jól látszik, hogy szinte minden autógyártónak emelnie kellett az árakon. A Tesla problémája viszont az lehet, hogy nehéz meghatározni, a már eddig is igen drágának számító autóinál hol jön el az a pont, ahol a vásárlók már elkezdenek annyira árérzékenyek lenni, hogy inkább a versenytársak felé fordulnak.

Jelenleg egy olyan Tesla-modell van, amely relatíve „megfizethetőnek" számít, szélesebb vásárlói körben is.

A Model 3 alapára 39.900 dollár (kb. 12 millió forint), de elég csupán néhány extrát hozzávenni, és nagyon gyorsan eljutunk az 50.000 dolláros árhoz.

Közben a Model S szedán alapára 73.900 dollár (több mint 22 millió forint), de néhány extra után itt gyorsan összejön a 100.000 dolláros ár is. A Model X crossover alapára pedig 84.190 dollár (több mint 25 millió forint).

A piaci helyzet egészét tekintve az látszik, hogy a Teslának még egy évvel ezelőtt is szinte alig volt érdemi versenytársa. Az alacsonyabb árkategóriában a Model 3-nak lényegében egyetlen érdemi kihívója volt az Egyesült Államokban, a Chevrolet Bolt, utóbbi alapára 36.500 dollár volt, azonban a márkaereje bőven elmaradt a Teslától.

Komoly átalakulás jöhet az elektromos autók globális piacán a következő években Forrás: AFP/Julian Stratenschulte

A Model S kategóriájában azonban már más a helyzet. Ott reális versenytárs például a Porsche Taycan, de hamarosan BMW és a Mercedes is valós kihívó lehet a magasabb kategóriás elektromos autók területén.

Az elemzők pedig úgy számolnak, hogy két éven belül a globális piacot egyenesen elárasztják majd ez elektromos szedánok és crossoverek.

A Tesla áremelése tehát valószínűleg rövid távon nem érinti jelentősebben a vállalat piaci szerepét, azonban a következő években már megváltozhat Musk cégének pozíciója. Egyre erősebbek ugyanis azok a globális versenytársak, melyek sok évtizedes tapasztalattal rendelkeznek nemcsak a gyártásban, de a pénzügyi és finanszírozási stratégiák terén is. Vagyis a Tesla számára biztosan kihívásokkal teli évek jönnek.