A gigantikus méretű és szupergyors utasszállító gyártásáról még 2016-ban állapodott meg Hszi Csin-ping kínai és Vlagyimir Putyin orosz elnök. A CR929 néven ismert repülőgép kifejlesztésére a kínai Commercial Aircraft Corp (Comac) és az orosz United Aircraft Corp (UAC) közös projektben vállalkozott. A hírek szerint a pekingi és moszkvai erőfeszítések lassacskán célegyenesbe érnek, és a 2020-as évek közepétől már kigördülhetnek a kifutóra a sugárhajtású flotta első kereskedelmi gépei.

A legújabb hírek szerint jól haladnak a CR929 sugárhajtású gép fejlesztései. A széles testű, két folyosós, óriási méretű utasszállító megvalósítására a kínai-orosz döntéshozók 10 milliárd dollár (2900 milliárd forint) értékű büdzsét irányoztak elő. A közelmúltban mindkét ország jelentős előrelépésről számolt be a gyártási előkészületekben, habár még hosszú út vezet ahhoz, hogy a keleti utasszállító versenyre kelhessen a Boeing 787 Dreamliner-jével.  

A COMAC CR929 modell, a kínai Commercial Aircraft Corporation (COMAC) és az orosz United Aircraft Corporation (UAC) által készített széles testű kereskedelmi sugárhajtású repülőjeForrás: AFP/Wang Zhao

A 245 tonna súlyú és 63,3 méter hosszú repülőgép a tervek szerint 440 utast tud majd szállítani, és 12.000 kilométert képes megtenni megállás nélkül, akár 900 kilométer per órás sebességgel.

A kínai technikusok dolgozzák ki az utasszállító fedélzetét, valamint repüléstechnikai rendszereit, míg az orosz partner gondoskodik többek közt a szárnyakról és a gép motorjának fejlesztéséről.

A CR929 széles testű utasszállító repülőgép pilótafülkéjének belső nézete.Forrás: AFP/Imaginechina/Ge Jinfh

Habár a világjárvány miatt a távolsági utazási piac kilátásai meglehetősen bizonytalanok, ennek ellenére a kínai állami tulajdonú kereskedelmi légijármű-társaság (Comac) és az orosz Egyesült Légijármű-társaság (UAC) úgy nyilatkozott, hogy a fejlesztéseket ez nem hátráltatja. A repülőgépek marketingje és értékesítése szempontjából viszont kihívást jelent ez az időszak, hiszen a pandémia hatalmas pusztítást végzett a globális légiközlekedési üzletágban. Chen Yingchun, a CR929 vezető kínai tervezője azt jósolta, hogy a 2020-as évek közepe és 2045 között 1000 CR929 sugárhajtású gépet gyártanak le és értékesítenek, ez persze attól is függ, hogy a Covid utáni időszakban hogyan alakul majd a hosszú távú, nemzetközi utazások jövője.