A technológiai óriásvállalatok feldarabolásának kérdése már hosszú ideje foglalkoztatja a nemzetközi elemzőket. Sokak szerint ugyanis ezek a cégek olyan hatalmasak, hogy ezzel már teljes iparágak működését képesek eltorzítani. Az óriások körében azonban kiemelten érdekes az Amazon esete, mely a világ legnagyobb online kiskereskedelmi vállalata, amellett, hogy sok egyéb szolgáltatással is jelen van milliók mindennapi életében. Jeff Bezos cége számos, nagyon különböző üzletágban épített ki óriási piaci szerepet.

Az Amazon valószínűleg a világ egyik legkülönlegesebb óriásvállalata. Az e-kereskedelmi cég ugyanis messze nem csak online kiskereskedelemben utazik. Olyannyira, hogy Jeff Bezos cége ma már iparágak egész sorában meghatározó szereplő.

A 24/7 Wall St. elemzése pedig arra jutott, hogy ha reálisan felmerülne az Amazon feldarabolása, akkor ez valójában nem is volna olyan bonyolult. Egyszerűen azért, mert a cég három nagy üzletágra osztható fel.

Ha alaposabban megnézzük az Amazon felépítését, akkor először az e-kereskedelmi üzletágat látjuk, melyre 1994-ben az egész cég épült. Ezt a szektort az Amazon már uralja az Egyesült Államokban, és ma már egyértelmű bizonyítékok vannak arra, hogy a cég jelentősen hozzájárult a fizikai kiskereskedelem visszaszorulásához.

Továbbra is az e-kereskedelem az Amazon legfőbb üzletágaForrás: AFP/Loic Venance

A pénzügyi adatokat nézve, az e-kereskedelem még mindig az Amazon legfontosabb ága. Az idei első negyedévben 108,5 milliárd dolláros bevételt hoztak össze a szegmensben, ami éves alapon 44 százalékos növekedésnek felelt meg – a jelentős bővülést elsősorban a koronavírus-járvány miatti lezárások eredményezték.

Az e-kereskedelmi üzletág Észak-Amerikában 64,4 milliárd dolláros, nemzetközi viszonylatban pedig 30,6 milliárd dolláros bevételt hozott. A bevételek jelentős részét pedig a Prime előfizetői szolgáltatás adja, melynek több mint 200 millió tagja van.

A Prime egyik erőssége, hogy ide kapcsolódik az Amazon saját streaming szolgáltatása is, mellyel olyan cégekkel tud versenyezni, mint a Netflix. Ha pedig az Amazon valóban megvásárolja az MGM filmstúdiót, akkor ebben az iparágban is hatalmas előrelépést produkálhat.

Az e-kereskedelem tehát az Amazon első nagy üzletága, de már itt is látszik, hogy nem csupán online boltokról van szó. A második nagy szegmens a felhőalapú informatika, amelyben az Amazon szintén hatalmas szereplőnek számít.

Az Amazon technológiája az otthonokba is beköltözöttForrás: Amazon

Az Amazon Web Services (AWS) nevű szolgáltatása a magánkézben lévő felhőpiacon 29 százalékos részesedést tudhat magáénak, simán megelőzve olyan hagyományosabb informatikai cégeket, mint a Microsoft (15 százalék) vagy a Google (10 százalék). Az AWS a legutóbbi negyedévben 13,5 milliárd dolláros bevételt produkált, 4,2 milliárd dolláros működési nyereség mellett – ami viszont igazán lenyűgöző, az a 31 százalékos működési haszonkulcs.

Végül az Amazon harmadik nagy divíziója nehezebb eset, mivel lényegében becsatornázott az e-kereskedelembe, tehát különálló pénzügyi adatok nem állnak róla rendelkezésre. Ez a fogyasztói elektronika területe, ahol Bezos cége szintén igen erős.Itt elsősorban az otthonokban használható mesterséges intelligenciával felszerelt berendezésekre kell gondolni (mint az Alexa), de az Amazon árul számítógépeket, e-olvasókat, valamint streaming média hardvereket is.

A harmadik területtel kapcsolatban tehát nehéz pontosan felmérni a méreteket, azonban szerkezetileg jól látszik, hogy ez is lebontható volna egy önálló vállalatba. Ha tehát egyszer realitás lesz az Amazon feldarabolása, akkor ezeket a területek bizonyára figyelembe kell majd venni.