Az uniós jogszabályi változáshoz igazítja vámeljárási díjait a Magyar Posta. Az új díjstruktúra az online fizetést ösztönzi, magánszemélyek számára kifejezetten alacsony díjakkal. A most közzétett díjak a jogszabályi változással párhuzamosan július 1-től hatályosak - derül ki a Magyar Posta közleményéből. 

Július 1-től megszűnik az Európai Unión kívülről rendelt, kisértékű, azaz 22 euró alatti termékek áfamentessége, és ettől az időponttól kezdődően vámeljárás, valamint áfafizetési kötelezettség lép fel.
Az Európai Unión kívülről rendelt termékek alapvetően áfa- és vámkötelesek jelenleg is, hiszen az uniós vámhatáron kívülről érkeznek. Ugyanakkor eddig az uniós jogszabály lehetőséget adott arra, hogy a 22 euró alatti termékek behozatala áfamentességet élvezzen. Ez a mentesség szűnik meg július 1-től, ami nem csupán áfafizetési kötelezettséget jelent, hanem egyúttal kötelező vám elé állítást is. A 22 euró feletti értékű termékekre vonatkozóan a Magyar Posta eddig is végzett vámkezelést, egységesen 3500 forintért.

A jogszabályi változással egyidejűleg a Posta a vámkezeléshez egy teljesen új díjrendszert alakított ki, amely a termékek értékével arányosan, sávosan határozta meg díjakat. Így 10 eurós termékérték alatt, online fizetés esetén mindössze 399 forint, 10-22 euró között 499 forint lesz a vám elé állítás díja. Amennyiben nem online, hanem utánvéttel, azaz kézbesítéskor fizet a címzett, úgy a díj magasabb lesz: 799 és 899 forint.

Forrás: Magyar Posta Zrt.

Értéktől független, 399 forintos egységes díjat állapított meg a Posta arra az esetre, amikor a termék értéke nem haladja meg a 150 eurót és a vásárló a megrendeléskor a webshopnak az ÁFA-val megemelt árat fizet ki online. Az ÁFA kifizetése azonban hiába történik meg előre a vásárláskor, a vámkezelés akkor is kötelező.

Az áfamentesség megszűnése miatt a vámeljárások száma előzetes becslések szerint 70-80-szorosára is nőhet. A küldemények gyors feldolgozásának előfeltétele, hogy rendelkezésre álljanak a címzetti adatok, valamint a vámeljáráshoz szükséges információk, ezért különösen fontos, hogy rendeléskor az email címet és a telefonszámot is megadják a vásárlók, ellenkező esetben ajánlott levélben tudja értesíteni a Posta a címzettet a küldemény érkezéséről.

A Posta a jogszabályi változásra több milliárdos beruházás keretében informatikai fejlesztéssel, automatizált eljárással készült, valamint logisztikai kapacitásbővítést hajtott végre.