Rekordot döntöttek a fogyasztói költések a mobilapplikációk körében, 2021 első felében. Az ugyanakkor jól látszik, hogy a tavalyi év kiugró számai után lassult a növekedés. A szakértők szerint komoly kérdés lesz tehát, hogy a most tapasztalt növekedési ütem mennyire lesz fenntartható a következő hónapokban.

A mobilalkalmazásokkal összefüggő fogyasztói költések új rekordot döntöttek 2021 első felében, ahogy elérték a 64,9 milliárd dollárt – írja a TechCrunch, a Sensor Tower előzetes adatai alapján. Ez az összeg 24,8 százalékos növekedésnek felelt meg a megelőző év azonos időszakához képest.

A szakértők viszont kiemelik, az elmúlt időszak nagyon gyors növekedési üteme elsősorban a koronavírus-járvány hatásainak tudható be. Vagyis bár a növekedési trend várhatóan fennmarad, ez az ütem érezhetően lassulhat a következő hónapokban. Ezt az is mutatja, hogy a tavalyi számokhoz képest – még az új rekord ellenére is – a költések növekedési üteme már most enyhült, a letöltési szám növekedése pedig drámaian lelassult.

Az idei első félévben a fogyasztói költések terén az Apple App Store-ja 41,5 milliárd dollárt realizált globálisan, szemben a Google Play 23,4 milliárd dollárjával. A növekedés szempontjából viszont továbbra is a Google Play vezet, 30 százalékos bővüléssel 2020 első feléhez képest. Az App Store növekedése 22,1 százalékos volt.

Lassuló ütemben, de még mindig hasítanak a mobilappokForrás: AFP/NurPhoto/Nicolas Economou

A játékokon kívül a növekedést olyan területek fűtötték az alkalmazások körében, mint a sport, a pénzügyi és üzleti appok, valamint a könyves és szórakoztató alkalmazások. A legnagyobb fogyasztói költéseket továbbra is a mobiljátékok területe adja, ez a szektor összesen 44,7 milliárd dolláros bevételt realizált az idei első félévben.

A mobiljátékok terén a három éllovas a Honor of Kings (több mint 15 milliárd dollár), a PUBG Mobil (közel 1,5 milliárd dollár), valamint a Genshin Impact (848 millió dollár) volt.

Ha viszont az egyes alkalmazások összesített bevételét nézzük, akkor már nem a játékok meghatározók az online boltokban. A legnagyobb féléves összbevételt a TikTok érte el, melyet a YouTube és a Tinder követett. Érdekes azonban, hogy míg az App Store-ban is pontosan ez a top3 sorrendje, a Google Play-ben a három éllovas a Google One, a Piccoma, valamint a Disney+.

Mindazonáltal jól látszik, hogy a tavalyi első félévhez képest már jelentősen lassult az alkalmazások növekedése. Ez egyértelműen azt jelzi, hogy tavaly a járvány miatti lezárások következtében sokan használtak aktívan alkalmazásokat, azonban ahogy az országok kinyitottak, elkezdett csökkenni az aktivitás.

Izgalmas lesz, hogy alakul az alkalmazások versenye a következő hónapokbanForrás: Lisa Fotios / Pexels

2020 első felében például az applikációk telepítése 25,7 százalékkal nőtt (éves alapon), elérve a 71,3 milliárd letöltést. Az idei első félévben viszont a növekedés már csak 1,7 százalékos volt (72,5 milliárd letöltéssel). Ennél is látványosabb, hogy ha a mobiljátékokat nem számítjuk, akkor a letöltések 10,9 százalékkal 16,3 milliárdra csökkentek.

Az egyes alkalmazások letöltési számait tekintve az abszolút győztes itt is a TikTok volt, melyet a Facebook és az Instagram követett. Az App Store letöltéseknél a TikTok, YouTube, Instagram hármas nyerte a félévet, míg a Google Playben a Facebook, TikTok, Instagram volt a sorrend.

Összességében tehát látható, hogy bár az idei első félév már nem volt olyan kiugróan erős a mobilalkalmazások piacán, mint a tavalyi, várhatóan a növekedési trend a némileg lassuló ütem mellett is folytatódni fog. Azt viszont izgalmas lesz figyelni, hogy miként alakul majd az egyes appok közti verseny a világban.