Fontos hírt közölt a Magyar Posta a vámkezelt küldeményekről

Magyar Posta Újpesten 2020. szeptember 15-én, Magyar Posta, illusztráció
Magyar Posta Újpesten 2020. szeptember 15-én
Vágólapra másolva!
Július 1-jén elindult a posta váminformatikai rendszere, folyamatosan zajlik a termékek vám elé állítása. Az első napok tapasztalatai alapján a rendszer összességében jól működik, de kisebb korrekcióra szükség volt. Az átmeneti kényelmetlenségeket igyekeznek mielőbb megoldani, és amennyiben egy ügyfélnek ebből kára származik, kártalanítják - olvasható a Magyar Posta közleményében.
Vágólapra másolva!

Már az első napokban 10 ezres nagyságrendben érkeztek az Unión kívülről küldemények, amelyek automatikus vám elé állítását végezte el a Magyar Posta a korábbi pár százzal szemben.

Ezzel párhuzamosan megkezdődött az ezen küldemények érkezéséről szóló értesítések kiküldése és kézbesítése is.

Az automatikus vám elé állítás egy teljesen új informatikai rendszer, amelynek működését az éles üzembe helyezést követően folyamatosan monitorozzák a postai szakemberek, és ha szükséges, módosítanak a beállításokon. Az első hétvégét követően voltak olyan tapasztalatok, amelyek miatt finomhangolásra volt szükség.

Pontosították például a fizetésről szóló értesítés szövegét, ami kiegészült azzal, hogy a jogszabályok szerint az áfát a termék ára és a szállítási díj együttes összege után kell megfizetni. Ez szerepel az általános tudnivalókban a www.posta.hu/vam oldalon található gyakori kérdésekben is.

A Magyar Posta egyik újpesti fiókja Fotó: Szabó Gábor - Origo

Félreértésre adhat okot, hogy a NAV eVám rendszerében maga a vámeljárás ingyenes, ahogy ez az adóhatóság honlapján is olvasható.

Ugyanakkor a Magyar Posta közreműködése szükséges ahhoz, ha a postai automatikus vámkezelési rendszer helyett az ügyfél a NAV rendszerét használja,

mivel küldeményét akkor is vám elé kell állítani, és tárolni is szükséges. Ezt a közreműködést fizeti meg a fogyasztó.

A vámkezelés leggyorsabb és legolcsóbb módja, ha a vásárló megadja a rendeléskor az e-mail-címét és a telefonszámát, és ezeket a termék adataival együtt a webshoptól a Posta is megkapja.

Ebben az esetben automatikus vám elé állítás történik, és értesítést (e-mail, vagy sms) kap a vásárló az áfa összegéről és a vámkezelési díjról, valamint 48 órát arra, hogy online befizesse, és így alacsonyabb postai közreműködői díjjal számolhasson. Amennyiben nincs elektronikus elérhetőség az ügyfélhez, vagy nem fizet online, akkor csak utánvéttel, és ezzel együtt magasabb vámkezelési díjjal kézbesíthető a küldemény.

Az első napokban előfordulhatott, hogy egyes ügyfelek nem kaptak sms- vagy e-mail-értesítést, pedig az adatok rendelkezésre álltak, ezért nem volt módjuk online befizetni a díjat, az utánvétes kézbesítés azonban drágább. A Posta ezért úgy döntött, hogy egységesen a legalacsonyabb vámkezelési díjat számolja fel azoknak, akiknek a küldeményét az első napokban vámkezeltette.

Az automatikus vámeljárási rendszer működésének ellenőrzése, illetve az Unión kívülről érkező küldemények kézbesítésének nyomon követése folyamatos. Amennyiben a postai tapasztalatok vagy az ügyfélvisszajelzések alapján további finomhangolások szükségesek, azt a Posta mielőbb megteszi, és az érintetteket tájékoztatja.