Egyre több vállalat próbál kapcsolatba lépni a fogyasztókkal a társalgási applikációk segítségével, az újfajta csatornák kiaknázásához a koronavírus-járvány adta az ötletet és lehetőséget. A részletekről az Economist számolt be.

Az online üzenetküldés intim médium a magánvélemények és érzelmek megosztására. Ez egy 'koktélparti suttogás' digitális formában, ahogy a WhatsApp szolgáltatás egyik felhasználója fogalmazott. Most a világ legnagyobb márkái merészkednek erre a személyes területre.

A hagyományos kommunikációs csatornák, például az ügyfélszolgálat és az e-mail korlátainak tudatában néhány évvel ezelőtt a cégek elkezdték használni a WhatsAppot és testvéralkalmazását, a Messengerét, valamint az Apple iMessage-ét, és az olyan független alkalmazásokat, mint a Line. A világjárvány minden ilyen alkalmazásnak lendületet adott.

Az Instagramon, a Facebook fotómegosztó alkalmazásán és a Messengeren történő üzenetküldés a kényszerű bezárkózás idején 40 százalékkal nőtt. A mobileszközökön eltöltött idő négyötöde ma már a csevegő alkalmazásokon zajlik.A vállalatok ma már emiatt a leggyorsabban ezeken a közösségi platformokon érhetik el az ügyfeleket, így az üzenetküldés létfontosságúvá vált az üzleti életben, nem csak kísérleti céllal - mondja Javier Mata, a Yalo nevű startup alapítója, aminek technológiája összekapcsolja a cégeket az üzenetküldő szolgáltatásokkal.

IllusztrációForrás: Origo

Kínaiak százmilliói bonyolítják már online vásárlásaikat csevegés keretében a WeChat alkalmazás segítségével – ezt szeretnék a vállalatok nemzetközi szinten is honosítani. A WeChat applikáció a Tencent, Kína leghatalmasabb technológiai cégének tulajdonában van.

Jelenleg több mint 1 milliárd ember lép kapcsolatba vállalkozásokkal csevegésen keresztül, Kínát nem számítva. Naponta 175 millió ember küld üzenetet a WhatsApp üzleti fiókjaira. A Yalo ügyfelei között olyan fogyasztási cikkek óriásai vannak, mint a Coca-Cola, a Nestlé, a PepsiCo és az Unilever, valamint a Walmart, a világ legnagyobb kiskereskedője.

A 2017-ben indult Apple Business Chatet a Home Depot áruházak, a Hilton szállodák és a Burberry divatmárka már használja.

IllusztrációForrás: Dreamstime

A "C-kereskedelem" (társalgási kereskedelem) már meghonosodott Ázsiában és Latin-Amerikában, ahol a szélessávú internethez és a jó minőségű eszközökhöz való szórványos hozzáférés miatt az e-kereskedelem és a vállalatspecifikus alkalmazások sokak számára elérhetetlenek.

Az üzleti üzenetküldés hívei azt állítják, hogy a „C-kereskedelem" egy-két évtizeden belül kiszorítja az e-kereskedelmet. Az üzenetküldés azonban leginkább az e-kereskedelem továbbfejlesztéseként és a "közösségi kereskedelem" (vásárlás a közösségi médiában) testvéreként értelmezhető.

Bizonyos szempontból a „C-kereskedelem" visszautal a múltba. A postai rendeléstől és annak modern megjelenésétől, az online vásárlástól eltekintve a kereskedelem évezredek óta a beszélgetésre támaszkodik. Az üzleti üzenetküldésnek mégis vannak új elemei. Személyre szabottabb, mint az sms-marketing, amely az utóbbi években Amerikában és Európában már jelentős sikereket ért el.

A közeli jövőben a mesterséges intelligencia megoldások (AI) képesek lesznek olyan általános vásárlói kérésekre válaszolni, mint például "szerezzen nekem egy ötévesnek a természettudományos oktatás köré épülő születésnapi játékot nagyjából 40 dollárért", választási lehetőségeket javasolva és másodpercek alatt lebonyolítva a tranzakciót.