A koffein világszerte rendkívül népszerű, ám az egyes régiók szerint igencsak megoszlik a fogyasztásának módja. Nemrég egy kutatás 57 országban vizsgálta meg a koffeinfogyasztási szokásokat, és kiderült, hogy az egyes országokban mi a legnépszerűbb. Néhol előfordultak igencsak meglepő adatok is.
A Visual Capitalist összesítése három nagy csoportba rendezte a koffeines italokat. Az egyik a kávé, amelybe beletartozik a frissen őrölt és az instant kávé, valamint bármilyen egyéb, kávéalapú ital. A második a tea, a harmadik csoport pedig az üdítőitaloké. Utóbbi kategóriában vannak például a kólák, a sportitalok vagy az energiaitalok.
A kávé az európai országokban a legnépszerűbb, és ez az állítás kimagaslóan igaz a skandináv országokra.
Finnország végzett az élen, ahol az egy főre eső éves kávéfogyasztás eléri a 12 kilogrammot.
Van azonban három kávéfogyasztó ország, amely regionálisan igen különleges helyzetben van. Például Kanada egyértelműen a kávét preferálja az Egyesült Államokkal szemben – utóbbiban az üdítőitalok könnyedén nyerik a versenyt.
A másik két különleges ország Brazília és Dél-Korea. Ennek a két országnak a lakosai ugyanis az egyedüliek a kontinensükön a kávéfogyasztás tekintetében oly módon, hogy
sem Dél-Amerikában, sem Ázsiában nincs még egy olyan ország, ahol a kávé lenne a legnépszerűbb koffeines ital.
Dél-Amerika minden más országában az üdítők vezetnek, míg Ázsiában elsősorban a tea dominál. Brazília egyébként a világ legnagyobb kávétermelője és kávéexportőre is.
Talán nem meglepő, hogy a tea hatalmas népszerűségnek örvend az ázsiai országokban, beleértve Kínát, Indiát, Indonéziát és Japánt is a vizsgált országok köréből. Fontos azonban kiemelni, hogy Afrikában is nagyon erős a teafogyasztás.
Különösen Kenyában, amely egyébként a világ legnagyobb feketetea-exportőre.
Az európai térség országainak körében Törökországban, Írországban, valamint az Egyesült Királyságban a legmagasabb az egy főre eső teafogyasztás.
Érdekesség viszont, hogy Japánban majdnem tökéletesen egyenlő a megoszlása a frissen főzött teák és a palackozott teák fogyasztásának – vagyis a japán teafogyasztás is alkalmazkodott a modern trendekhez.
Valószínűleg az sem túlságosan meglepő, hogy
az üdítőitalok terén az Egyesült Államok vezeti az egy főre eső fogyasztás listáját, de a latin-amerikai országok körében is hatalmas főlénnyel vezetnek ezek az italok a koffeines termékek körében.
Az ázsiai térségben pedig a Fülöp-szigeteken, Thaiföldön, valamint Ausztráliában nyerték a versenyt a koffeines üdítők.
Ami viszont talán döbbenetesnek is tűnhet, hogy Európában olyan jelentős kávéfogyasztó országokban is nyertek az üdítőitalok a kávéval szemben (noha csekély előnnyel), mint Olaszország vagy Svájc.
Az összesítés alapján egyébként Magyarországon is a koffeines üdítőitalokból fogyasztjuk a legtöbbet. Nemrég pedig az is kiderült, melyik a magyarok kedvenc kávétípusa.
Az elemzés megjegyzi, hogy az üdítőitalok latin-amerikai térhódításáért jelentős részben egyetlen vállalat, a Coca-Cola felel. Mexikó például a világ vezető országa az egy főre eső Coca-Cola-fogyasztásban, de általában is igaz, hogy a márka a legnépszerűbb koffeines italok közé tartozik több európai és ázsiai országban, ahogy Ausztráliában is.
A márkaerő azonban a kávék terén is megmutatkozik. Számos kávéfogyasztó országban ugyanis egyre inkább tolódnak el a fogyasztók az instant termékek felé az őrölt kávétól.
Ebben pedig hatalmas szerepe van a Nestlé márkájának, a Nescafénak.
A fentiekből tehát az látszik, hogy a koffein szerepe várhatóan még hosszú ideig meghatározó lesz a világ társadalmaiban, azonban a fogyasztási szokások folyamatosan alakulnak át, ebben pedig a vállalatoknak is igen nagy szerepük van.