A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) és a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség nemrég szakmai együttműködési megállapodást kötött és elkészült az MDDÜ által összeállított magyar divatipari stratégia is. Az Origo megkereste Bata-Jakab Zsófiát, az MDDÜ vezérigazgatóját, aki az MDDÜ szakmai munkájáról, jövőbeli terveiről, szakmai együttműködéseiről és a magyar divatipari stratégia részleteiről nyilatkozott.

Mik a Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) márciusi eseményének legfontosabb hazai vonatkozású eredményei? Hogyan készülnek az októberi rendezvényre?

Büszkék vagyunk rá, hogy a márciusi BCEFW-t a megváltozott körülmények ellenére ismét nagy érdeklődés övezte. A digitális megvalósítással szerettünk volna nem csupán folytonosságot biztosítani a rendezvénynek, hanem a divat iránt érdeklődőknek is betekintést engedni a divathetek izgalmas világába. Az online videók segítségével a márkák bemutatóit bárki megtekinthette, illetve visszanézhette a divathét különleges pillanatait. A kollekciókról készült felvételek elképesztő eredményeket értek el, hiszen már a rendezvény négy napja alatt közel 12.000 megtekintésnél jártak és ez a szám azóta több mint 1 milliónál tart."Az esemény kapcsán nemzetközi megjelenések is születtek (Teen Vogue, Forbes), továbbá több influencer social csatornáján látható volt, hogy figyelemmel kísérte a showt. 26 magyar és számos régiós divattervező mutathatta be legújabb alkotásait, az őszi-téli darabokkal sikerült tartanunk a nemzetközi ritmust, míg az előző szezon alkotásaival előtérbe helyeztük az egyre népszerűbb „see now, buy now" gondolkodást, így az eseményünk értékesítésösztönző szerepe is előtérbe került.

Bata-Jakab Zsófia az MDDÜ vezérigazgatójaForrás: MDDÜ

A BCEFW által szeretnénk, ha a márkák kiemelt hazai és nemzetközi láthatósága mellett Budapest egyre közelebb kerülne ahhoz, hogy a régió meghatározó divatfővárosai közé tartozzon. Októberben ezen célkitűzések mentén haladva az esemény fizikai megvalósítását tervezzük, így a tervezőknek élőben lesz lehetősége bemutatni legújabb kollekciójukat. Mindemellett idén is számos side event-et emelünk be a programba, illetve tervezünk egy pop up store-t is a tervezők alkotásainak értékesítése érdekében.

Kérem, hogy mutassa be a legújabb Nemzetközi Mentorprogram főbb sajátosságait!

Ügynökségünk és a Camera Nazionale della Moda Italiana közös Nemzetközi Mentorprogramja 2018 óta támogatja a magyar márkákat a sikeres nemzetközi piacra lépésben. A nemzetközi szakemberekkel való kiváló kapcsolatnak és együttműködésnek köszönhetően mentorprogramunk a következő években is hasonló alapokra helyezve folytatódik, amely során a márkákat a nemzetközi trendek és inspirációk felfedezésén túl üzleti, jogi és kommunikációs területeken is fejlesztik. A képzés során a divatiparban elismert szaktekintélyek személyes, márkaspecifikus értékesítési tanácsadással segítik a mentoráltakat, hogy teljes körű elemzést kapjanak kollekcióikról, valamint ezáltal rátaláljanak a fejlődésük lehetséges irányvonalaira és a megfelelő stratégiát kialakítva haladjanak tovább a nemzetközi piacra lépéshez vezető úton. A mentorprogram részeként a külföldi szereplésre készen álló márkák a nemzetközi nagyközönség előtt is bemutatkozhatnak, ugyanis mentorprogramunk fénypontját a Milan Fashion Week-en való részvétel jelenti.

A tapasztalatok alapján mik a zsűritagok elvárásai a pályázó felé hazai és nemzetközi szinten? Nevesítene néhány döntéshozó szakértőt?

A mentorprogramjaink célja, hogy a mentoráltak a megszerzett tudás birtokában fejleszteni tudják a vállalkozói attitűdjüket, ugyanakkor tervezési, gyártási és üzleti dimenziókban is újat tudjunk mutatni. Az egyes programokra pályázat útján lehet jelentkezni, illetve a beérkező anyagokat az általunk felállított szakmai zsűri értékeli, különböző szakmai kritériumok alapján. Példaként említve a Magyar Mentorprogramunk esetében olyan kiváló szakemberek bírálják el a pályázatokat, mint a GLAMOUR magazin és a Glamour.hu alapító főszerkesztője, Maróy Krisztina. A Magyar Mentorprogramban legjobban teljesítő márkák a Camera Nazionale della Moda Italiana nemzetközi szakembereinek döntése alapján juthatnak tovább a Nemzetközi Mentorprogramba. A képzés során például olyan híres szakemberek adnak tanácsokat a márkáknak, mint Federica Montelli, a La Rinascente luxus-üzletlánc buying directora. A kiválasztás megkönnyítése érdekében már a pályázati feltételek és a nevezés kritériumai között is különböző dokumentumok benyújtását kérjük a pályázóktól, amelyek alapján a szakmai zsűri eldönti, hogy kik alkalmasak az egyes mentorprogramokon való részvételre. A márka eredetisége, újszerűsége, portfóliója mindig a legfontosabb szempontok között szerepel.

Milyen tervei vannak az Ügynökségnek még az idei évre?

Az idei évben divat és design oldalon is számos rendezvény, program és izgalmas esemény áll még előttünk. Míg – jó esetben – a nyár a fesztiváloké, az ősz a divatról, a designról és a kreativitásról szól. A Fashion & Design Autumn keretében hazai és nemzetközi divatbemutatókkal, kiállításokkal, tárlatvezetésekkel, showroom látogatásokkal, kerekasztal beszélgetésekkel várjuk a divat és design iránt érdeklődőket. Divat oldalon – ahogy már korábban is említettem – készülünk az egyik legnagyobb eseményünkre, az októberi Budapest Central European Fashion Week-re, illetve alig várjuk, hogy ősszel ismét a Milan Fashion Week kifutóin láthassuk a Nemzetközi mentorprogram mentoráltjait a kollektív Budapest Select Fashion Show keretében, valamint, hogy december elején ismét megszervezhessük a Budapest Fashion &Tech Summit nemzetközi digitális konferenciát, amely platformot biztosít a hazai és V4 országok divatipari szereplőinek a közös gondolkodás elindítására. Design oldalon is ígéretes események elé nézünk.

Lezárult az MDDÜ divatipari divíziójának második Magyar MentorprogramjaForrás: MDDÜ

Részt veszünk Párizs leghíresebb lakberendezési szakkiállításán, a Maison&Objet designipari szakvásáron szeptemberben, ezzel párhuzamosan a design LAB programunk keretében elkészült kimagasló minőségű, szériaérett alkotások is helyet kapnak a francia design intézet, a VIA (Valorisation de l'Innovationdansl'Ameublement) kiállítótermében. Design oldalon továbbá a tavalyi évben kiemelkedő sikerrel zárult és több nemzetközi díjjal kitüntetett 360 Design Budapest kiállítás nyitja meg ismét a kapuit az érdeklődők előtt, melyre augusztus elejéig várjuk a designmárkák jelentkezését.

Ezentúl a hazai tehetségek támogatása továbbra is kiemelt célunk, a Magyar Mentorprogramra, illetve a Young Talents Programra a jelentkezés jelenleg is zajlik. Az előbbivel olyan tervezőket szólítunk meg, akik meglévő márkáikat szeretnék fejleszteni, az utóbbira pedig pályakezdő tervezők jelentkezését várjuk.

Az Ügynökség nemzetközi szinten stratégiai együttműködést kötött a Camera Nazionale della Moda Italiana-val és az Instituto Europeo di Design-nel. Mondana részleteket az együttműködés tapasztalatairól? Vannak, várhatóak további nemzetközi együttműködések?

Ahogy korábban is említettem a Camera Nazionale della Moda Italiana-val közös Nemzetközi Mentorprogramunk a kiváló kapcsolatnak és együttműködésnek köszönhetően számos hazai divatmárkát segített a nemzetközi piacon való elindulásban. Design oldalon az Instituto Europeo di Designnal közösen indított design SPEED mentorprogram keretein belül szintén igyekszünk hozzásegíteni a magyar formatervezőket nemzetközi terveik megvalósításában. Az oktatásfejlesztés keretében továbbra is fontos célkitűzésünk a szakmai kapcsolatok és partnerségek folyamatos bővítése mind hazai és mind nemzetközi szinten. Úgy gondolom, ezeknek az együttműködéseknek köszönhetően az ágazati szereplők számára széleskörű tudásbázis és szakmai kapcsolati háló válik elérhetővé, amely hozzásegíti őket az eredményes működéshez. Mindezek mellett számos nemzetközi projektben veszünk részt, valamint nemzetközi szinten továbbra is nyitottak vagyunk a divat- és designipar szereplőivel való közös gondolkodásra.

Ennek mentén haladva részt veszünk a Creative EuropeNew European Bauhaus workshopján, illetve a 360 Design Budapest kerekasztal-beszélgetésein, valamint a BFTS keretein belül magyar és V4-es szakembereket, valamint az őket jellemző design szemléletet mutatjuk be, ezzel is szorosabbra fűzve kapcsolatainkat.

A design LAB inkubátor programunk keretében szakmai partnerünk a francia designintézet, a VIA (Valorisation de l'Innovationdansl'Ameublement), ősszel pedig az előbb említett Fashion & Design Autumn keretében, a párizsi Maison&Objet szakvásárral párhuzamosan, a francia design intézet kiállítóterme magyar tervezők és gyártók közös alkotásaival telik majd meg.

Az Ügynökség stratégiai együttműködésre lépett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel és az Innovációs és Technológiai Minisztériummal. Kérem, áruljon el részleteket a közös munkáról. Vannak további bővülési tervek?

A hazai divat- és designipar az elmúlt időszakban számos kihívással került szembe. A megoldáshoz összefogásra és együtt gondolkodásra volt szükség, így tudtuk a lehető legnagyobb segítséget nyújtani számukra a kialakult helyzetben. Nagy örömömre szolgált, hogy szakmai partnerként, javaslatainkat alapul véve az Innovációs és Technológiai Minisztérium egy összesen 15 milliárd forint keretösszegű pályázatot írt ki az ágazat számára, amellyel új távlatok nyíltak a szektor előtt. A sikeresen pályázó vállalkozások a támogatásnak köszönhetően lehetőséget kaptak, hogy növelni tudják exportjukat és nemzetközi digitális jelenlétüket is.További célunk a divat- és designipar szereplői számára minél szélesebb körű tudásbázis elérhetővé tétele, így ennek jegyében indult el a MOME-val a stratégiai együttműködésünk, amelynek során a körforgásos gazdaság témakörével kapcsolódtunk be az egyetem kurzushetébe, továbbá a témát egy KFI képzés is elmélyíti. A legjobb koncepciót kidolgozó csapatok pedig bekerülnek a már említett Young Talents Programunkba, amely által a feltörekvő tehetségek hasznos ismereteket szerezhetnek az első sikereik megalapozásához.

A fiatalok iparági bevonása érdekében tovább bővítettük együttműködésünket a Startup Campussal, továbbá együttműködési megállapodást kötöttünk a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökséggel, aminek keretében a hazai divat- és designipar gyártói oldalának fejlesztését tűztük ki közös célként.

Az Ügynökség nevéhez köthető a magyarországi Divatipari Stratégia megalkotása. Hol tart most ennek megvalósítása?

Az Ügynökségünk által kidolgozott, a hazai divat átfogó megújítását célzó stratégiai munkaanyag Magyarország Kormánya által elfogadott, hivatalos Divatipari Stratégiává lépett elő július elején. A Stratégia hat fő pillér mentén tervezi az ágazat fejlesztését, ezek a koordináció és együttműködés, a hatékony promóció és marketingkommunikáció, az eredményes kereskedelem, a minőségi és elérhető gyártás, a magas színvonalú, nemzetközi szintű oktatás, valamint a megbízható adatok és mérhető teljesítmény. A Divatipari Stratégia előkészítésének és megalapozásának érdekében kvantitatív és kvalitatív kutatásokat végeztünk, valamint több szakmai egyeztetést folytattunk a divatipar kiemelkedő hazai és nemzetközi képviselőivel. A dokumentum megfelelő szakmai megalapozása céljából számos nemzetközi háttérelemzést, riportot és tanulmányt dolgoztunk fel, illetve az elkészült Stratégiát is szakértői körben véleményezték. A munkaanyag elfogadása komoly visszajelzés a divatipar fontosságára, ezért nagy lendülettel kezdünk bele az előttünk álló időszakba és összefogva a magyar iparági szereplőkkel, a projektjeinken keresztül támogatni fogjuk a stratégiát.